BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: ESPAD 1999
Projekt badawczy:
  • ESPAD
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 1995 1999 2003 2007 2011
Typ badania: międzynarodowe, cykliczne
Instytucja:
Data: maj 1999 – czerwiec 1999
Badacz:
Abstrakt:

Przedmiotem ogólnopolskiego badania ankietowego był poziom spożycia wszystkich substancji psychoaktywnych (alkoholu, tytoniu, leków i narkotyków) przez młodzież w wieku 15-16 i 17-19 lat. Badaniami objęto uczniów klas pierwszych i trzecich ze szkół ponadpodstawowych. Wyniki ujawniły, że do najbardziej rozpowszechnionych wśród uczniów używek należał alkohol – próby picia miało za sobą 90,3% pierwszoklasistów i 96,6% trzecioklasistów, a w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie piło odpowiednio 82% i 93,8% uczniów. Zestawienie danych z 1999 i 1995 roku ukazało wzrost o 5-6% w spożyciu zarówno wśród pierwszo-, jak i trzecioklasistów. Za wskaźnik względnie częstego używania alkoholu przyjęto picie przynajmniej raz w czasie miesiąca poprzedzającego badanie – dotyczyło to 61,1% uczniów klas pierwszych oraz 78,1% uczniów klas trzecich. Również na tym polu zanotowano wzrost w porównaniu z 1995 o 11% wśród młodszych i o 16% wśród starszych uczniów. Wszystkie trzy powyższe wskaźniki okazały się wyższe dla chłopców niż dla dziewcząt, choć różnice te zanikały z wiekiem. Wśród trzecioklasistów chłopcy pili częściej, tylko gdy brało się pod uwagę spożywanie alkoholu w ciągu ostatnich 30 dni. W 1995 roku różnice te zaznaczały się również w spożyciu alkoholu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jednorazowe spożycie piwa: 26% młodszych uczniów spożywało poniżej 0,5 litra, 24% od 0,5 litra do litra; 29% starszych uczniów piło od 0,5 litra do litra piwa. Wino i wódka okazały się mniej popularne, przez co uzyskano również mniej informacji na temat ich jednorazowego spożycia. Odpowiedzi respondentów ukazały jednak wyraźnie odmienny charakter spożywania tych trunków – wino pito symbolicznie, a wódkę w celu upicia się. Jednorazowe spożycie każdego z tych napojów było niższe wśród dziewcząt niż wśród chłopców, przy czym znów różnice te maleją w klasie trzeciej. Młodsi uczniowie pili przede wszystkim na wolnym powietrzu (częściej chłopcy) i u kogoś w domu (częściej dziewczęta). Z kolei wśród starszych uczniów zwiększała się rola picia w miejscach publicznych, czyli na dyskotece, w barach i pubach. Trzecioklasiści najczęściej pili właśnie na dyskotece lub u kogoś w domu (częściej dziewczęta), względnie w barze lub pubie (częściej chłopcy). Doświadczenie upicia się miało za sobą chociaż raz 50% pierwszoklasistów i 60% trzecioklasistów, w ciągu ostatnich 30 dni – odpowiednio 31% i 36%. W porównaniu z 1995 rokiem nastąpił znaczny wzrost odsetka upijających się wśród chłopców, szczególnie biorąc pod uwagę upicie się w ciągu ostatnich 30 dni. Odsetki te znacznie różniły się w przypadku chłopców z pierwszych i trzecich klas, wśród dziewcząt były podobne. W rezultacie największe różnice między płciami w zakresie upijania się widoczne były wśród trzecioklasistów. Wymieniane przez pierwszoklasistów konsekwencje picia alkoholu były następujące (według częstości wskazań): negatywne – kac, szkody zdrowotne, złe samopoczucie, obawa przed zrobieniem czegoś, czego potem będzie się żałować; pozytywne – świetna zabawa, towarzyskość, odprężenie, zapominanie o swoich problemach. Trzecioklasiści odpowiadali podobnie na pytanie o negatywne konsekwencje picia, natomiast nieco częściej od pierwszoklasistów wskazywali na jego pozytywne skutki. W porównaniu z wcześniejszymi badaniami zanotowano spadek częstości wskazywanych konsekwencji negatywnych i wzrost pozytywnych. 50,7% pierwszoklasistów i 48% trzecioklasistów nie umiało odpowiedzieć na pytanie, czy będą pić alkohol w wieku 25 lat. W klasach pierwszych 25,7% badanych stwierdziło, że nie, 23,6% – że tak. W klasach trzecich odsetki te wynosiły odpowiednio 19% i 33%. 18% badanych zażyło w swoim życiu jakiś rodzaj substancji narkotycznej (chłopcy – 23%, dziewczęta – 13%). 14% paliło marihuanę (odpowiednio 19%, 10%), w tym 9% w ciągu ostatnich 30 dni (10%, 4%). Inne narkotyki stosowało 11% uczniów (15%, 8%), w tym ecstasy – 3% (3%, 2%), leki uspokajające bez recepty od lekarza – 18% (13%, 24%), narkotyki wziewne – 9% (10%, 7%). 10% badanych używało jednocześnie alkoholu i narkotyków (8%, 12%).

Deskryptory TESE: narkomania, szkoła średnia, młodzież, zachowania społeczne, płeć, wiek
TESE descriptors: drug abuse, secondary school, youth, social behaviour, gender, age
Publikacje:
  • Sierosławski, J. i Zieliński, A. (2002). Europejski program badań ankietowych w szkołach na temat używania alkoholu i innych substancji psychotropowych. W: Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży: dylematy profilaktyki. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  • Hibell, B. i in. (2000). The 1999 ESPAD Report. Alcohol and Other Drug Use Among Students in 30 European Countries. Pobrane z http://www.espad.org/en/Reports--Documents/ESPAD-Reports/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"