BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ethos nauczycielski jako zapoznana problematyka pedeutologiczna
Data: [1990]
Badacz: Zdzisław Aleksander, Teresa Bauman, Joanna Rutkowiak
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli dotyczącej ich gotowości do zmiany bądź tworzenia programów nauczania. Sondaż przeprowadzono w grupie 48 nauczycieli szkół podstawowych w województwie gdańskim. Wykorzystano technikę wywiadu swobodnego, ukierunkowanego pytaniami. Badani nauczyciele stali się partnerami interakcji badawczej (procedura ta zaliczana jest do metod tzw. miękkich). Wyniki badania uzupełniono rezultatami rozpoznania wśród studentów studiów zaocznych. Rozpoznanie polegało na opracowaniu przez studiujących nauczycieli programu nauczania przedmiotu, którego uczą, dla uczniów, z którymi pracują. Żaden z nauczycieli, z którymi przeprowadzono wywiady, nie podjął się samodzielnej zmiany istniejących programów nauczania. Do zaproponowania modyfikacji nie czuli się kompetentni ani upoważnieni. Większość badanych woli być wykonawcami programu nauczania, a nie jego modyfikatorami. Większość nie potrafiłaby się obejść bez centralnie opracowanego programu nauczania. Także studiujący nauczyciele – jak się okazało – nie mają pomysłu na stworzenie programu nauczania dla swoich uczniów. Autorzy określili wyniki badań empirycznych jako świadectwo obecności etosu technicznego w myśleniu nauczycieli. Wskazali na potrzebę bardziej twórczego kształcenia pedagogów, co może przełożyć się na kreatywne podejście do realizacji ministerialnych programów nauczania.

Deskryptory TESE: program nauczania, kreatywność, model kształcenia nauczycieli, nauczyciel, tworzenie programów nauczania, cele kształcenia, treści kształcenia
TESE descriptors: curriculum, creativity, teacher education model, teacher, curriculum development, aims of education, content of learning
Publikacje:
  • Aleksander, Z., Bauman, T. i Rutkowiak, J. (1991). Ethos nauczycielski jako zapoznana problematyka pedeutologiczna. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 92-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"