BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pełnosprawni uczniowie wobec swoich rówieśników z niepełnosprawnością
Instytucja:
Data: marzec 2009 – kwiecień 2009
Badacz: Katarzyna Ćwirynkało
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono postawy pełnosprawnych uczniów wobec ich niepełnosprawnych rówieśników. Pomiarem objęto 357 pełnosprawnych uczniów z 18 klas w ogólnodostępnych szkołach masowych i z siedmiu klas integracyjnych; uczniowie uczęszczali do szkół na różnych szczeblach edukacyjnych: do szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych. Uczniom zadano m.in. następujące pytanie: Jeśli osoba niepełnosprawna podeszłaby do Ciebie i grupy Twoich przyjaciół na przerwie, obiedzie itp., czy zaprosiłbyś ją do wspólnej rozmowy? 54,6% udzieliło twierdzącej odpowiedzi, 38,9% nie potrafiło odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, a 5,9% nie zaprosiłoby osoby niepełnosprawnej. Wśród osób, które udzieliły odpowiedzi negatywnej, było 8% uczniów ze szkoły podstawowej, 7,6% z gimnazjum i 2,8% ze szkoły średniej. Kolejne pytanie zadane respondentom: Jeśli wiedziałbyś więcej o tym, jak postępować i zachowywać się wobec osób niepełnosprawnych, czy chętniej włączałbyś je do rozmowy? 47,3% wszystkich badanych odpowiedziało na pytanie twierdząco, 42% nie znało jednoznacznej odpowiedzi, a 9,5% udzieliło odpowiedzi negatywnej. Wśród uczniów z ostatniej grupy było 12,7% osób ze szkoły podstawowej, 13,6% z gimnazjum i 4,2% ze szkoły średniej.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, postawa, socjalizacja
TESE descriptors: interpersonal relations, intergroup relations, intellectual disability, disability, attitude, socialisation
Publikacje:
  • Ćwirynkało, K. (2010). Pełnosprawni uczniowie wobec swoich rówieśników z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność, 3, 93-106.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"