Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono postawy pełnosprawnych uczniów wobec ich niepełnosprawnych rówieśników. Pomiarem objęto 357 pełnosprawnych uczniów z 18 klas w ogólnodostępnych szkołach masowych i z siedmiu klas integracyjnych; uczniowie uczęszczali do szkół na różnych szczeblach edukacyjnych: do szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych. Uczniom zadano m.in. następujące pytanie: Jeśli osoba niepełnosprawna podeszłaby do Ciebie i grupy Twoich przyjaciół na przerwie, obiedzie itp., czy zaprosiłbyś ją do wspólnej rozmowy? 54,6% udzieliło twierdzącej odpowiedzi, 38,9% nie potrafiło odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, a 5,9% nie zaprosiłoby osoby niepełnosprawnej. Wśród osób, które udzieliły odpowiedzi negatywnej, było 8% uczniów ze szkoły podstawowej, 7,6% z gimnazjum i 2,8% ze szkoły średniej. Kolejne pytanie zadane respondentom: Jeśli wiedziałbyś więcej o tym, jak postępować i zachowywać się wobec osób niepełnosprawnych, czy chętniej włączałbyś je do rozmowy? 47,3% wszystkich badanych odpowiedziało na pytanie twierdząco, 42% nie znało jednoznacznej odpowiedzi, a 9,5% udzieliło odpowiedzi negatywnej. Wśród uczniów z ostatniej grupy było 12,7% osób ze szkoły podstawowej, 13,6% z gimnazjum i 4,2% ze szkoły średniej. |