BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolnictwo zawodowe – diagnoza stanu oraz możliwości
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Józef Górniewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zarówno stanu materialnego (w tym: obiekty szkolne, wyposażenie, majątek placówek oświatowych), jak i stanu kadrowego szkolnictwa zawodowego. Analizie poddano także profile kształcenia w kontekście możliwości kadrowych oraz materialnych, a także zapotrzebowania zgłaszanego przez pracodawców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę wywiadu (rozmowy prowadzono z dyrektorami oraz nauczycielami), ankiety (którą zrealizowano wśród uczniów) oraz analizę dokumentacji. Badaniem objęto 87 szkół zawodowych w województwie warmińsko-mazurskim. Finalną analizę oparto na materiałach uzyskanych z 75 placówek (86%). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość obiektów szkolnych w województwie warmińsko-mazurskim powstało w okresie do lat osiemdziesiątych XX wieku (87%), co wiązało się z przestarzałymi obiektami pomocniczymi, laboratoriami oraz warsztatami. Wykazano również, że nauczyciele przedmiotów kształcenia ogólnego, technologowie oraz nauczyciele przedmiotów pomocniczych posiadali pełne wykształcenie. Natomiast nauczyciele oraz instruktorzy zawodu nie spełniali standardów określonych w rozporządzeniu ministra w sprawie wymagań dla nauczycieli szkół zawodowych. Dodatkowo okazało się, że rodzice uczniów szkół gimnazjalnych doradzali swoim dzieciom wybór szkół ogólnokształcących (80%), a 70% rodziców uczniów szkół zawodowych było zadowolonych z wyboru swoich dzieci. Natomiast sami uczniowie szkół zawodowych w 55% wyrazili zadowolenie z dokonanego wyboru placówki. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami doświadczali oni w środowisku lokalnym obniżenia statusu ich wykształcenia. Na podstawie opinii pracodawców udało się ustalić, że jedynie 5,7% kontaktowało się z dyrektorami placówek w celu wskazania potencjalnych kierunków profilowania edukacji uczniów szkół zawodowych.

Deskryptory TESE: szkolnictwo średnie, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa, postawa wobec szkoły, kadra pedagogiczna, nauczyciel, ocena uczących się
TESE descriptors: secondary education, vocational school, attitude, attitude towards school, teaching staff, teacher, evaluation of students
Publikacje:
  • Górniewicz, J. (2012). Szkolnictwo zawodowe – diagnoza stanu oraz możliwości. Wychowanie na co Dzień, 9, 8-11.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"