BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postrzeganie rzeczywistości a postawy twórcze graczy komputerowych i osób niegrających
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Henryk Noga
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu długotrwałego grania w gry komputerowe na obecność postawy „być” lub „mieć” u dzieci, innymi słowy: na postawę graczy i niegraczy wobec samych siebie i innych ludzi oraz na stosunek do przemijania, cierpienia i śmierci, a także na prezentowany poziom postawy twórczej. Wykorzystano technikę ankiety oraz rozmowy kierowanej. Wyniki badania ujawniły, że dzieci grające regularnie w gry komputerowe reprezentowały częściej postawę „mieć” niż „być”, natomiast dzieci niegrające odwrotnie. Dla graczy charakterystyczne było opieranie samooceny na tym, co się posiada, egocentryzm i poczucie wyobcowania wobec świata i innych ludzi, uznawanie cierpienia za niesłuszne i krzywdzące, a współczucia za niepotrzebne. Śmierć utożsamiano z kresem wszystkiego, który budził strach. Przyrodę traktowano obojętnie. Wśród dzieci niegrających w gry komputerowe ani niekorzystających tak często z komputerów dominowała postawa „być” charakteryzująca się pozytywnym stosunkiem do samego siebie, potrzebą doskonalenia własnej osoby i otwartości wobec świata i innych, częstszą umiejętnością znoszenia cierpienia i współcierpienia oraz zdolnością współczucia innym. Dzieci z tej grupy cechowały się również większym zafascynowaniem swoim życiem i brakiem tak silnego lęku wobec upływającego czasu. Częściej pociągały ich też przyroda i świat jako taki.

Autorskie słowa kluczowe: twórczość, komputer, gra komputerowa, multimedia
Author's Keywords: artistic work, computer, computer games, multimedia
Deskryptory TESE: komputer, zajęcia twórcze, pedagogika czasu wolnego, relacje interpersonalne, postawa, psychologia
TESE descriptors: computer, creative activities, leisure education, interpersonal relations, attitude, psychology
Publikacje:
  • Noga, H. (2013). Postrzeganie rzeczywistości a postawy twórcze graczy komputerowych i osób niegrających. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 79-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"