BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie użytkowników wrocławskich bibliotek szkolnych do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym
Instytucja:
Data: marzec 2012 – kwiecień 2012
Badacz: Dariusz Kardela
Abstrakt:

Przedmiot badań stanowiła analiza funkcjonowania bibliotek w zakresie przygotowania do świadomego uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym. Badaniem ankietowym objęto sześć wrocławskich szkół (doboru dokonano na podstawie danych udostępnionych przez Instytut Analiz Regionalnych, Okręgową Komisję Egzaminacyjną we Wrocławiu oraz Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2012 Województwa Dolnośląskiego). Typując placówki wśród szkół podstawowych oraz gimnazjów, wybrano jedną, która osiągała wysokie wyniki, oraz jedną o wynikach słabszych. Natomiast spośród szkół ponadgimnazjalnych zestawiono dwa licea ogólnokształcące reprezentujące poziom średni. Próbę stanowiło łącznie 1942 uczniów oraz ośmiu nauczycieli bibliotekarzy, którzy pracowali w wytypowanych placówkach. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że kultura czytelnicza uczniów spada. Okazało się, że trzy czwarte uczniów czyta rzadko oraz korzysta z opracowań i streszczeń lektur. Zgromadzony materiał pozwolił ocenić częstotliwość wizyt w bibliotekach szkolnych jako niezadowalającą. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ponad połowa gimnazjalistów nie widziała sensu edukacji w zakresie zarządzania informacją w bibliotece szkolnej. Ponadto okazało się, że 87% uczniów uznawało przewagę wiarygodności tradycyjnych źródeł wiedzy w porównaniu z internetem, jednak nie korzystało z nich. Dodatkowo odnotowano, że zdecydowana większość badanych była świadoma przestępczego charakteru plagiatu, jednak nie znajdowało to odzwierciedlenia w umieszczaniu przypisów i bibliografii w pracach uczniów. Jednocześnie analiza materiału pozwoliła sformułować wniosek o dobrze realizowanych przez wrocławskie biblioteki podstawowych zadaniach, jakim jest m.in. przygotowanie do egzaminu maturalnego (o czym świadczyło np. nawiązywanie współpracy z innymi placówkami – bibliotekami pedagogicznymi czy naukowymi).

Deskryptory TESE: biblioteka, bibliotekarz, kompetencje, uczestnictwo, szkoła, społeczeństwo wiedzy, społeczeństwo, zachowania, wiedza, jakość nauczania, uczeń
TESE descriptors: library, librarian, competence, participation, school, knowledge society, society, behaviour, knowledge, teaching quality, pupil
Publikacje:
  • Kardela, D. (2013). Przygotowanie użytkowników wrocławskich bibliotek szkolnych do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym. Wychowanie na co Dzień, 1-2, 32-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"