Abstrakt: |
Przedmiot badań stanowiła analiza funkcjonowania bibliotek w zakresie przygotowania do świadomego uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym. Badaniem ankietowym objęto sześć wrocławskich szkół (doboru dokonano na podstawie danych udostępnionych przez Instytut Analiz Regionalnych, Okręgową Komisję Egzaminacyjną we Wrocławiu oraz Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2012 Województwa Dolnośląskiego). Typując placówki wśród szkół podstawowych oraz gimnazjów, wybrano jedną, która osiągała wysokie wyniki, oraz jedną o wynikach słabszych. Natomiast spośród szkół ponadgimnazjalnych zestawiono dwa licea ogólnokształcące reprezentujące poziom średni. Próbę stanowiło łącznie 1942 uczniów oraz ośmiu nauczycieli bibliotekarzy, którzy pracowali w wytypowanych placówkach. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że kultura czytelnicza uczniów spada. Okazało się, że trzy czwarte uczniów czyta rzadko oraz korzysta z opracowań i streszczeń lektur. Zgromadzony materiał pozwolił ocenić częstotliwość wizyt w bibliotekach szkolnych jako niezadowalającą. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ponad połowa gimnazjalistów nie widziała sensu edukacji w zakresie zarządzania informacją w bibliotece szkolnej. Ponadto okazało się, że 87% uczniów uznawało przewagę wiarygodności tradycyjnych źródeł wiedzy w porównaniu z internetem, jednak nie korzystało z nich. Dodatkowo odnotowano, że zdecydowana większość badanych była świadoma przestępczego charakteru plagiatu, jednak nie znajdowało to odzwierciedlenia w umieszczaniu przypisów i bibliografii w pracach uczniów. Jednocześnie analiza materiału pozwoliła sformułować wniosek o dobrze realizowanych przez wrocławskie biblioteki podstawowych zadaniach, jakim jest m.in. przygotowanie do egzaminu maturalnego (o czym świadczyło np. nawiązywanie współpracy z innymi placówkami – bibliotekami pedagogicznymi czy naukowymi). |