Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w sześciu wrocławskich szkołach. Do analizy zakwalifikowano kwestionariusze ankiety uzupełnione przez: 158 dziewcząt i 181 chłopców ze szkoły podstawowej, 347 dziewcząt i 343 chłopców z gimnazjum oraz 466 dziewcząt i 447 chłopców ze szkół ponadgimnazjalnych. W badaniu wzięli udział również nauczyciele bibliotekarze. Większość badanych uczniów nie zetknęła się dotychczas z pojęciem społeczeństwa informacyjnego. Podobna sytuacja dotyczyła również niektórych nauczycieli. Poprawnych odpowiedzi na pytanie o definicję społeczeństwa informacyjnego udzielili bibliotekarze, którzy zetknęli się z tym pojęciem w literaturze fachowej albo na studiach bibliotekoznawczych. Do głównych problemów przygotowania uczniów do zarządzania informacją nauczyciele zaliczyli: trudności z alfabetem, brak przygotowania informatycznego (TIK), odejście od tradycyjnych źródeł informacji, braki w wyposażeniu bibliotek szkolnych, niedobór szkoleń dla bibliotekarzy. Ponad połowa gimnazjalistów stwierdziła, że edukacja dotycząca zarządzania informacją nie ma sensu. Podobnej odpowiedzi udzieliła jeszcze większa liczba licealistów. Mimo to respondenci deklarowali, że nauczyciel bibliotekarz posiada wystarczające kompetencje w zakresie nauczania o zarządzaniu informacją. 3% gimnazjalistów i licealistów szukało informacji w bibliotece. Co trzeci uczeń szkoły podstawowej uważał internet za wiarygodne źródło informacji. 87% licealistów twierdziło jednak, że od informacji w internecie bardziej wiarygodne są dane zawarte w encyklopediach czy słownikach. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że wrocławscy uczniowie mają problemy z oceną i selekcją informacji, w których niwelowaniu ma duże znaczenie edukowanie w zakresie zarządzania informacją. |