BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie wychowanków Państwowych Domów Dziecka do usamodzielnienia i poprawnego funkcjonowania w rodzinie
Data: czerwiec 1990 – wrzesień 1990
Badacz: Beata Mikołajko
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w trzech krakowskich domach dziecka; dotyczyło ono planów wychowanków związanych z wykształceniem, zawodem i założeniem rodziny oraz uwarunkowań i możliwości ulepszenia procesu przygotowywania wychowanków do usamodzielnienia. W badaniu posłużono się ankietą, obserwacją ze skalowaniem, wywiadem i analizą dokumentów. Próbę badawczą stanowiło 48 wychowanków i 20 pracowników placówek pełniących funkcje kierownicze i wychowawcze. W doborze uwzględniono typowe polskie placówki i np. placówki prowadzone w rodzinkowym systemie wychowawczym. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że w zakresie przygotowywania wychowanków do poprawnego funkcjonowania w rodzinie system rodzinkowy miał dużą przewagę nad tradycyjnym podziałem na grupy rozwojowe. System ten dawał możliwość bliższego kontaktu wychowanków z działalnością typową dla gospodarstwa domowego i ułatwiał naukę związanych z tym czynności instrumentalnych. Małe grupy rodzinkowe intensyfikowały proces opiekuńczo-wychowawczy i łagodziły napięcia psychoemocjonalne u wychowanków. Zaobserwowano, że niezmiernie trudne dla większości wychowawców było zaspokajanie potrzeby miłości u wychowanków, a zaborczość emocjonalna dzieci wobec wychowawców prowadziła często do konfliktów między wychowankami, dlatego podejmowano działania zastępcze. Należało do nich aktywizowanie emocjonalne prawdziwych rodziców dziecka lub dalszych członków rodziny lub szukanie tzw. zaprzyjaźnionych rodzin, które utrzymywałyby indywidualny kontakt z dzieckiem, dając wychowankom okazję do obserwowania poprawnie funkcjonującej rodziny. Wśród warunków osiągnięcia pozytywnych efektów w pracy z wychowankami wymieniono: prawidłowy układ stosunków między wychowawcami i wychowankami, kontrolę kandydatów na wychowawców pod względem predyspozycji do zawodu, nie nazbyt częstą wymianę wychowawców, zbliżenie do modelu rodzinkowego, ograniczenie liczebności grup wychowawczych, konsekwencję we współdziałaniu wychowawców.

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, zachowania społeczne, wychowanie dziecka, rodzina, sierota
TESE descriptors: children in public care, social behaviour, child rearing, family, orphan
Publikacje:
  • Mikołajko, B. (1992). Przygotowanie wychowanków Państwowych Domów Dziecka do usamodzielnienia i poprawnego funkcjonowania w rodzinie. Hejnał Oświatowy, 2, 19-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"