BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel i uczeń w sytuacjach trudnych
Data: [2004]
Badacz: Teresa Samek
Abstrakt:

Celem badania było określenie opinii uczniów i nauczycieli na temat trudnych sytuacji szkolnych. Sondażem objęto 40 nauczycieli i 120 uczniów dwóch krakowskich szkół podstawowych i dwóch szkół ponadpodstawowych. Wyniki badania ujawniły, że zdaniem nauczycieli w szkole występują najczęściej następując, trudne sytuacje: kwestionowanie autorytetu nauczyciela, niegrzeczny stosunek do nauczyciela, nierespektowanie zaleceń nauczyciela, bezradność wobec złej sytuacji domowej niektórych uczniów, przestępczość młodzieży, bezradność wobec uzależnień wśród dzieci i młodzieży, trudność w zmotywowaniu uczniów do nauki, brak czasu na angażowanie się w problemy uczniów, zaniedbania środowiskowe i brak zainteresowania ze strony rodziców, szkodliwy wpływ mass mediów na uczniów. Uczniowie określili zaś jako trudne te sytuacje, w których odczuwali silny lęk przed „odpytywaniem”, pracami klasowymi i ocenami semestralnymi, a także mieli poczucie pokrzywdzenia z powodu niesprawiedliwych ocen. Problematyczne były również sytuacje wywołujące zawstydzenie wobec klasy czy grupy kolegów, te związane z ośmieszaniem lub surowym krytykowaniem, z poczuciem braku zrozumienia ze strony nauczycieli lub byciem traktowanym jak dziecko bez możliwości decydowania o czymkolwiek. Trudne były również sytuacje, gdy uczniowie nie potrafili sobie poradzić z jakimś przedmiotem, nie mieli do kogo zwrócić się o pomoc, byli terroryzowani lub szantażowani przez starszych kolegów, naruszana była ich godność.

Autorskie słowa kluczowe: problemy współczesnej szkoły, trudne sytuacje szkolne, relacje uczeń-nauczyciel
Author's Keywords: problems of modern school, difficult school situations, student and teacher relationship
Deskryptory TESE: nauczyciel, uczeń, wychowanie dziecka, relacja nauczyciel – uczeń, atmosfera w klasie
TESE descriptors: teacher, pupil, child rearing, teacher-student relation, classroom climate
Publikacje:
  • Samek, T. (2004). Nauczyciel i uczeń w sytuacjach trudnych. W: W. Pilecka, G. Rutkowska i L. Wrona (red.), Podstawy psychologii (s. 468-486). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"