Abstrakt: |
Celem badania było określenie opinii uczniów i nauczycieli na temat trudnych sytuacji szkolnych. Sondażem objęto 40 nauczycieli i 120 uczniów dwóch krakowskich szkół podstawowych i dwóch szkół ponadpodstawowych. Wyniki badania ujawniły, że zdaniem nauczycieli w szkole występują najczęściej następując, trudne sytuacje: kwestionowanie autorytetu nauczyciela, niegrzeczny stosunek do nauczyciela, nierespektowanie zaleceń nauczyciela, bezradność wobec złej sytuacji domowej niektórych uczniów, przestępczość młodzieży, bezradność wobec uzależnień wśród dzieci i młodzieży, trudność w zmotywowaniu uczniów do nauki, brak czasu na angażowanie się w problemy uczniów, zaniedbania środowiskowe i brak zainteresowania ze strony rodziców, szkodliwy wpływ mass mediów na uczniów. Uczniowie określili zaś jako trudne te sytuacje, w których odczuwali silny lęk przed „odpytywaniem”, pracami klasowymi i ocenami semestralnymi, a także mieli poczucie pokrzywdzenia z powodu niesprawiedliwych ocen. Problematyczne były również sytuacje wywołujące zawstydzenie wobec klasy czy grupy kolegów, te związane z ośmieszaniem lub surowym krytykowaniem, z poczuciem braku zrozumienia ze strony nauczycieli lub byciem traktowanym jak dziecko bez możliwości decydowania o czymkolwiek. Trudne były również sytuacje, gdy uczniowie nie potrafili sobie poradzić z jakimś przedmiotem, nie mieli do kogo zwrócić się o pomoc, byli terroryzowani lub szantażowani przez starszych kolegów, naruszana była ich godność. |