Abstrakt: |
Badaniem objęto 40 studentów pedagogiki z dwóch grup dydaktycznych: wykładowej i seminaryjnej, studiujących w Szkole Humanitas w Sosnowcu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W jego ramach zadano studentom dwa pytania: Jakie wartości ludzkie są najwyżej cenione? Jakie instytucje i osoby są najbardziej kompetentne do krzewienia i ochrony wartości ludzkich? Za najważniejsze wartości w życiu człowieka na ogół uznawano: miłość (34 wskazania), przyjaźń (26), rodzinę (24), pieniądze (19), szczerość (18), uczciwość (14), zdrowie (14) i szacunek (11). Najrzadziej natomiast wymieniano takie wartości jak radość z życia, lojalność, wrażliwość, inteligencję, wolny czas, środowisk przyrodnicze (po jednym wskazaniu). Najwięcej wskazań tym samym zdobyły wartości moralne i uczuciowe; najniżej natomiast w hierarchii studenci stawiali wartości rekreacyjne, bezpieczeństwa i edukacyjne, a także religijne. Respondenci wymienili następujące osoby i instytucje, które powinny krzewić i chronić wartości ludzkie (według hierarchii wskazań): szkołę i nauczycieli; rodzinę i rodziców; Kościół i księży; starszych ludzi; prawników, lekarzy i polityków; przyjaciół i znajomych; media; prezydenta; sejm; policję. |