BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel jako krzewiciel i strażnik wartości ludzkich
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Kazimierz Czarnecki
Abstrakt:

Badaniem objęto 40 studentów pedagogiki z dwóch grup dydaktycznych: wykładowej i seminaryjnej, studiujących w Szkole Humanitas w Sosnowcu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W jego ramach zadano studentom dwa pytania: Jakie wartości ludzkie są najwyżej cenione? Jakie instytucje i osoby są najbardziej kompetentne do krzewienia i ochrony wartości ludzkich? Za najważniejsze wartości w życiu człowieka na ogół uznawano: miłość (34 wskazania), przyjaźń (26), rodzinę (24), pieniądze (19), szczerość (18), uczciwość (14), zdrowie (14) i szacunek (11). Najrzadziej natomiast wymieniano takie wartości jak radość z życia, lojalność, wrażliwość, inteligencję, wolny czas, środowisk przyrodnicze (po jednym wskazaniu). Najwięcej wskazań tym samym zdobyły wartości moralne i uczuciowe; najniżej natomiast w hierarchii studenci stawiali wartości rekreacyjne, bezpieczeństwa i edukacyjne, a także religijne. Respondenci wymienili następujące osoby i instytucje, które powinny krzewić i chronić wartości ludzkie (według hierarchii wskazań): szkołę i nauczycieli; rodzinę i rodziców; Kościół i księży; starszych ludzi; prawników, lekarzy i polityków; przyjaciół i znajomych; media; prezydenta; sejm; policję.

Deskryptory TESE: religia, rodzina, wychowanie moralne, wychowanie obywatelskie, postawa, zachowania społeczne
TESE descriptors: religion, family, moral education, civics, attitude, social behaviour
Publikacje:
  • Czarnecki, K. (2009). Nauczyciel jako krzewiciel i strażnik wartości ludzkich. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 65-68). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"