Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Ile czasu studenci poświęcają wypełnianiu roli „uczącego się” (nauka, przygotowanie do zajęć), a ile na inne, pozaakademickie zajęcia? Jaki jest stosunek studentów do zajęć wynikających z planu studiów? Jaki wynik edukacyjny (mierzony średnią oceną studiów) osiąga przeciętny student? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto 197 studentów (w tym 69% stanowiły kobiety) studiów stacjonarnych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. J. Rusieckiego, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki Gdańskiej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono przeciętny poziom jakości edukacyjnych ról większości badanych. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami połowa ankietowanych niechętnie korzystała z wykładów, a niemal jedna trzecia respondentów uczestniczyła w nich ze względu na ich obligatoryjny charakter. Wykazano ponadto, że odsetek osób zawsze lub prawie zawsze przygotowujących się do zajęć wynosił 29%. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła wykazać również, że większość badanych studentów czas wolny spędza głównie przed komputerem i telewizorem lub spotyka się ze znajomymi. 93,9% osób przyznało również, że spożywa alkohol (w tym 52,8% 1-3 razy w tygodniu, a 8,1% częściej niż cztery razy w tygodniu). Stwierdzono ponadto, że wyniki edukacyjne ponad połowy studentów sytuowały się na poziomie niższym niż średnia 4,0 (odsetek osób uzyskujących średnią w granicach 4,0-4,4 wynosił 35,0%, a średnią powyżej 4,5 – 9,7%). |