BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współczesny student a rola „uczącego się”
Data: [2009]
Badacz: Aneta Anna Omelan
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Ile czasu studenci poświęcają wypełnianiu roli „uczącego się” (nauka, przygotowanie do zajęć), a ile na inne, pozaakademickie zajęcia? Jaki jest stosunek studentów do zajęć wynikających z planu studiów? Jaki wynik edukacyjny (mierzony średnią oceną studiów) osiąga przeciętny student? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto 197 studentów (w tym 69% stanowiły kobiety) studiów stacjonarnych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. J. Rusieckiego, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki Gdańskiej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono przeciętny poziom jakości edukacyjnych ról większości badanych. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami połowa ankietowanych niechętnie korzystała z wykładów, a niemal jedna trzecia respondentów uczestniczyła w nich ze względu na ich obligatoryjny charakter. Wykazano ponadto, że odsetek osób zawsze lub prawie zawsze przygotowujących się do zajęć wynosił 29%. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła wykazać również, że większość badanych studentów czas wolny spędza głównie przed komputerem i telewizorem lub spotyka się ze znajomymi. 93,9% osób przyznało również, że spożywa alkohol (w tym 52,8% 1-3 razy w tygodniu, a 8,1% częściej niż cztery razy w tygodniu). Stwierdzono ponadto, że wyniki edukacyjne ponad połowy studentów sytuowały się na poziomie niższym niż średnia 4,0 (odsetek osób uzyskujących średnią w granicach 4,0-4,4 wynosił 35,0%, a średnią powyżej 4,5 – 9,7%).

Autorskie słowa kluczowe: student, rola studenta, samoedukacja, wykład
Author's Keywords: student, student’s role, self-studying, lecture
Deskryptory TESE: życie studenckie, proces uczenia się, student, wypoczynek, studia wyższe, efekt uczenia się, samodzielne uczenie się
TESE descriptors: student life, learning process, student, leisure, higher education course, learning outcome, independent learning
Publikacje:
  • Omelan, A.A. (2011). Współczesny student a rola „uczącego się”. Szkice Humanistyczne, 3, 191-201.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"