Tytuł badania: |
Pozaszkolna aktywność fizyczna młodzieży szkolnej w wieku 7-15 lat |
Data: |
kwiecień 2008 |
Badacz: |
Dariusz Czaprowski, Agnieszka Kędra, Łukasz Stoliński, Andrzej Szczygiełł |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy rodzaju oraz częstotliwości podejmowanych przez młodzież szkolną aktywności fizycznych (z uwzględnieniem wpływu wieku oraz płci badanych). Próbę stanowiła grupa 273 dziewcząt oraz 323 chłopców, którzy uczęszczali do klas I-VI szkoły podstawowej oraz I-III gimnazjum przy Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Skierniewicach. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety, który respondenci wypełniali razem z rodzicami. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że w ciągu tygodnia na analizowane formy aktywności uczennice przeznaczyły 21,29 godzin, a chłopcy – 20,96. Nie odnotowano jednak istotnej różnicy w poziomie aktywności między obiema płciami. Ponadto stwierdzono, że najwięcej czasu na pozalekcyjne, zorganizowane formy aktywności ruchowej poświęcali uczniowie klas piątych szkoły podstawowej oraz pierwszych gimnazjum, z kolei najmniej – uczniowie klas trzecich i szóstych szkoły podstawowej. Dodatkowo zgromadzony materiał pozwolił ustalić istotny związek między wiekiem badanych a czasem spędzanym na zabawie na podwórku. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami odnotowano wydłużanie się czasu od pierwszej klasy szkoły podstawowej do klasy czwartej, a znaczne skracanie do najniższych wartości w klasie pierwszej i drugiej gimnazjum. |
Autorskie słowa kluczowe: |
aktywność fizyczna, młodzież, dzieci, płeć, wiek |
Author's Keywords: |
physical activity, youth, children, sex, age |
Deskryptory TESE: |
młodzież, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, wychowanie fizyczne, wypoczynek, uczeń, płeć, wiek |
TESE descriptors: |
youth, child development, physical development, physical education, leisure, pupil, gender, age |
Publikacje: |
- Czaprowski, D., Stoliński, Ł., Szczygiełł, A. i Kędra, A. (2010). Pozaszkolna aktywność fizyczna młodzieży szkolnej w wieku 7-15 lat. Szkice Humanistyczne, 4, 115-125.
|