BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pozaliterackie zainteresowania czytelnicze studentów
Data: 1999 – 2002
Badacz: Roman Chymkowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy doświadczeń lekturowych młodzieży akademickiej. Próbę badawczą stanowili słuchacze studiów dziennych Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz Szkoły Głównej Handlowej. Do zebrania materiału posłużono się ankietą audytoryjną oraz metodą wywiadu pogłębionego, którym objęto około 100 osób (doboru próby dokonano na podstawie rozeznania środowiskowego, poszukiwano osób czytających wiele oraz lubiących opowiadać o swoich lekturach). W wyniku analiz autobiografii czytelniczych stwierdzono, że wśród respondentów występowało często szczególnego rodzaju zjawisko rozdwojenia autonarracji. Wykazano, że studenci stosunkowo chętnie deklarowali sięganie po teksty użytkowe, jednocześnie odnotowano przypadki wypierania z autonarracji czytelniczej części lektur zorientowanych na cele praktyczne (w tym m.in. instrukcje i piśmiennictwo samokształceniowe lub służące przezwyciężeniu problemów natury egzystencjalnej). Ustalono również, że tylko kilka osób przyznało się do korzystania z innego rodzaju tekstów użytkowych, tzn. bryków. Ponadto okazało się, że literatura piękna dla badanych nie była ani wiarygodna, ani nie stanowiła źródła inspiracji pod względem planowania podróży (w tym zakresie zdecydowana większość korzystała z przewodników).

Deskryptory TESE: czytanie, student, literatura, wypoczynek, życie studenckie
TESE descriptors: reading, student, literature, leisure, student life
Publikacje:
  • Chymkowski, R. (2003). Pozaliterackie zainteresowania czytelnicze studentów. Przegląd Humanistyczny, 5, 83-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"