BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli: moderująca rola inteligencji emocjonalnej
Instytucja:
Data: październik 2011 – listopad 2011
Badacz: Monika Wróbel
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 209 nauczycieli ze szkół w Łodzi i okolicach. Do analizy zakwalifikowano dane 168 osób. 44% respondentów uczyło w szkołach podstawowych, 29,2% w gimnazjach, 8,3% w liceach ogólnokształcących, a 12% w pozostałych typach szkół. 81% próby stanowiły kobiety. Wiek badanych mieścił się w przedziale od 23 do 64 lat. Do określenia poziomu wykonywanej pracy emocjonalnej badanych posłużono się Skalą Pracy Emocjami SPE Bazińskiej i in. (2010). Wypalenie zawodowe zmierzono za pomocą kwestionariusza MBI Maslach, a poziom inteligencji emocjonalnej – za pomocą Testu Inteligencji Emocjonalnej. Na podstawie wyników badania potwierdzono pozytywną korelację płytkiej pracy emocjonalnej z pracą głęboką. Potwierdzono istnienie pozytywnego związku pracy na poziomie płytkim z emocjonalnym wyczerpaniem i depersonalizacją. Nie zauważono związku pracy na poziomie płytkim z poczuciem dokonań osobistych. Okazało się, że u osób z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej nie stwierdzono związku między tendencją do wykonywania pracy emocjami na poziomie głębokim a depersonalizacją. Wynik ten okazał się sprzeczny z założeniami przyjętymi na podstawie przeglądu badań. Zaobserwowano ponadto, że moderująca rola inteligencji emocjonalnej w związku między depersonalizacją a pracą emocjami jest analogiczna w przypadku obu jej form.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, inteligencja emocjonalna, wypalenie zawodowe, nauczyciele wychowania fizycznego, praca emocjonalna
Author's Keywords: teachers, emotional intelligence, job burnout
Deskryptory TESE: nauczyciel, inteligencja, osobowość, postawa wobec szkoły, niekorzystne położenie
TESE descriptors: teacher, intelligence, personality, attitude towards school, disadvantaged background
Publikacje:
  • Wróbel, M. (2013). Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli: moderująca rola inteligencji emocjonalnej. Psychologia Społeczna, 1, 53-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"