Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła ocena umiejętności dzieci uczęszczających do przedszkoli o zróżnicowanych warunkach do podejmowania aktywności fizycznej. Badaniem objęto 11 placówek (w tym osiem przedszkoli oraz trzy oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych w Gdańsku), do których uczęszczało łącznie 287 dzieci (w wieku 5-6 lat). Doboru placówek dokonano na podstawie posiadanych właściwości związanych z aktywnością fizyczną, wyróżniono w związku z tym: przedszkola publiczne posiadające dobre warunki do aktywności fizycznej (PPDW), przedszkola publiczne posiadające złe warunki (PPZW), przedszkola niepubliczne posiadające dobre warunki (PNDW), przedszkola niepubliczne posiadające złe warunki (PNZW) oraz oddziały przedszkolne dla dzieci sześcioletnich przy szkołach podstawowych (OPSP). Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny, analizę dokumentów; zrealizowano próby osiągnięć edukacyjnych, diagnozujące poziom umiejętności ruchowych dziecka. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono dominację przedszkoli publicznych pod względem częstotliwości podejmowania zajęć ruchowych. Analiza dzienników wykazała, że w przedszkolach średnio miesięcznie w każdej z grup zabawa ruchowa odbywała się 7,6 raza, tzn. dwie zabawy w tygodniu. Prowadzenie porannych ćwiczeń odnotowano ze średnią częstotliwością 2,3 raza w miesiącu. Zgodnie z uzyskanym materiałem ustalono również, że ćwiczenia gimnastyczne były realizowane w każdej grupie tylko raz w miesiącu. Dodatkowo stwierdzono wyższy poziom umiejętności ruchowych u dzieci z PPDW. Okazało się również, że najwięcej trudności sprawiały badanym pięcio- i sześciolatkom skoki przez skakankę. |