BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przedszkola z dobrymi i złymi warunkami do aktywności fizycznej a umiejętności ruchowe dzieci
Instytucja:
Data: maj 2008 – czerwiec 2008
Badacz: Magdalena Rokicka-Hebel
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła ocena umiejętności dzieci uczęszczających do przedszkoli o zróżnicowanych warunkach do podejmowania aktywności fizycznej. Badaniem objęto 11 placówek (w tym osiem przedszkoli oraz trzy oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych w Gdańsku), do których uczęszczało łącznie 287 dzieci (w wieku 5-6 lat). Doboru placówek dokonano na podstawie posiadanych właściwości związanych z aktywnością fizyczną, wyróżniono w związku z tym: przedszkola publiczne posiadające dobre warunki do aktywności fizycznej (PPDW), przedszkola publiczne posiadające złe warunki (PPZW), przedszkola niepubliczne posiadające dobre warunki (PNDW), przedszkola niepubliczne posiadające złe warunki (PNZW) oraz oddziały przedszkolne dla dzieci sześcioletnich przy szkołach podstawowych (OPSP). Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny, analizę dokumentów; zrealizowano próby osiągnięć edukacyjnych, diagnozujące poziom umiejętności ruchowych dziecka. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono dominację przedszkoli publicznych pod względem częstotliwości podejmowania zajęć ruchowych. Analiza dzienników wykazała, że w przedszkolach średnio miesięcznie w każdej z grup zabawa ruchowa odbywała się 7,6 raza, tzn. dwie zabawy w tygodniu. Prowadzenie porannych ćwiczeń odnotowano ze średnią częstotliwością 2,3 raza w miesiącu. Zgodnie z uzyskanym materiałem ustalono również, że ćwiczenia gimnastyczne były realizowane w każdej grupie tylko raz w miesiącu. Dodatkowo stwierdzono wyższy poziom umiejętności ruchowych u dzieci z PPDW. Okazało się również, że najwięcej trudności sprawiały badanym pięcio- i sześciolatkom skoki przez skakankę.

Autorskie słowa kluczowe: aktywność fizyczna, umiejętności ruchowe, sala do zajęć ruchowych, dziecko, przedszkole
Author's Keywords: physical activity, motor skills, physical exercise hall, child, kindergarten
Deskryptory TESE: placówka przedszkolna, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, wychowanie fizyczne, edukacja przedszkolna, warunki kształcenia, sala zajęć
TESE descriptors: pre-primary institution, child development, physical development, physical education, pre-primary education, learning context, classroom
Publikacje:
  • Rokicka-Hebel, M. (2012). Przedszkola z dobrymi i złymi warunkami do aktywności fizycznej a umiejętności ruchowe dzieci. Szkice Humanistyczne, 3, 215-233.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"