BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kariery szkolne uczniów z mikrodeficytami rozwoju
Data: [1989]
Badacz: Wanda Popławska
Abstrakt:

W badaniach szukano odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu szkoły podstawowe likwidują bądź ograniczają deficyty rozwojowe uczniów oraz w jakim stopniu niewyrównane w porę mikrodeficyty determinują ich kariery szkolne. Badanie przeprowadzono przy współudziale pracowników poradni wychowawczo-zawodowych i nauczycieli studiujących zaocznie. Objęto nimi 300 uczniów (212 chłopców i 88 dziewcząt) wybranych losowo z 14 poradni wychowawczo-zawodowych (dziewięć z województwa białostockiego, pięć z województwa łomżyńskiego), u których w wyniku badań diagnostycznych w latach 1977/1978 i 1978/1979 stwierdzono mikrodeficyty rozwojowe i skierowano do pomocy korekcyjno-wyrównawczej. Dane o uczniu czerpano z czterech źródeł: poradni wychowawczo-zawodowej, w której uczeń został zdiagnozowany, ze szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej i środowiska rodzinnego. 297 uczniów miało trudności w czytaniu i pisaniu, 265 miało ponadto trudności z matematyką. Uczniowie mieli nakładające się mikrodeficyty rozwojowe i schorzenia somatyczne, co przekładało się na ich gorszą sytuację szkolną. 222 badanych zgodnie z zaleceniami zostało objętych pomocą korekcyjno-wyrównawczą: 203 w zespołach reedukacyjnych, 25 zaś pomocą indywidualną. Szkoły nie dopełniły obowiązku rekwalifikacji uczniów z mikrodeficytami rozwoju: z 300 badanych uczniów tylko 35 poddano badaniom kontrolnym. Z tej grupy tylko u sześciu stwierdzono pozytywne zmiany w obrazie psychofizycznym, zmienił się na korzyść iloraz inteligencji, uległy zmniejszeniu deficyty percepcji wzrokowej i słuchowej. Żaden z uczniów nie otrzymał orzeczenia o całkowitej likwidacji mikrodeficytów. 57 uczniów opuściło szkołę podstawową przed jej ukończeniem, co należy uznać za porażkę nie tylko ucznia, lecz także szkoły. Tylko 95 uczniów nie powtarzało klas w szkole podstawowej. Uczniowie mieli poważne trudności z języka polskiego, matematyki, języka rosyjskiego i geografii. Z 226 absolwentów tylko 1 podjął naukę w szkole średniej, 109 w szkołach zawodowych, 13 w zakładach doskonalenia zawodowego i 13 w szkołach przyzakładowych. Dalszej nauki nie podjęło 90 absolwentów, w tym 36 nie podjęło ani pracy, ani przyuczania się do zawodu. Kariery szkolne badanej grupy są niekorzystne zarówno dla poszczególnych jednostek, jak i dla społeczeństwa. Wyniki badań stanowią sygnał, że szkoły podstawowe prowadzą terapię pedagogiczną nieefektywnie i nieskutecznie.

Deskryptory TESE: kariera szkolna, specjalne potrzeby edukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w nauce, terapia, rozwój dziecka
TESE descriptors: school career, special educational needs, curriculum support, learning difficulty, therapy, child development
Publikacje:
  • Popławska, W. (1991). Kariery szkolne uczniów z mikrodeficytami rozwoju. Szkoła Specjalna, 5, 165-169.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"