Tytuł badania: |
Analiza porównawcza procesu uczenia się uczniów szkół ogólnokształcących i zawodowych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki |
Abstrakt: |
Celem badania były diagnoza i porównanie procesu uczenia się uczniów średnich szkół ogólnokształcących (N = 50) i zawodowych (N = 50). Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie liceum byli bardziej skupieni i aktywni na lekcjach niż uczniowie technikum. Badani z pierwszej grupy częściej planowali też swój czas z uwzględnieniem podziału na naukę, pracę w domu i zabawę, przy czym w żadnej grupie odsetek uczniów planujących czas nie był wysoki. Większość licealistów i uczniów technikum nie miała stałej, ustalonej pory odrabiania lekcji. Uczniowie dysponowali na ogół dobrymi warunkami do nauki w domu, choć przeczącej odpowiedzi udzieliło aż 20% uczniów technikum. Większość badanych robiła sobie przerwy podczas odrabiania prac domowych i poświęcała na naukę godzinę dziennie (dominowali tu uczniowie technikum). 30% licealistów poświęcało na naukę dwie godziny dziennie, 10% wszystkich badanych przeznaczało na tę czynność ponad dwie godziny dziennie. Zgodnie z deklaracjami badanych rodzice interesowali się najczęściej postępami w nauce swoich dzieci. Na pytanie o samodzielne podejmowanie dodatkowej pracy twierdząco odpowiedziało tylko siedmiu licealistów i aż 43 uczniów technikum. Ci ostatni częściej od licealistów deklarowali też, że lubią się uczyć (30 osób w porównaniu z 12). Wśród powodów braku przygotowania do lekcji licealiści podawali najczęściej nienadążanie z odrabianiem wszystkich lekcji i lenistwo, uczniowie technikum zaś – brak czasu i niezrozumienie niektórych treści. Największymi wadami nauki w liceum były hałas i brak wystarczającej liczby imprez, natomiast w technikum – brak imprez i zły humor nauczycieli. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja ogólna, edukacja zawodowa, warunki uczenia się |
Author's Keywords: |
general education, vocational education, teaching arrangements |
Deskryptory TESE: |
proces uczenia się, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, uczenie się, praca domowa |
TESE descriptors: |
learning process, secondary school, vocational school, learning, homework |
Publikacje: |
- Niewiadomski, K.J., Nieroba, E. i Zawłocki, I. (2011). Analiza porównawcza procesu uczenia się uczniów szkół ogólnokształcących i zawodowych. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 217-222.
|