BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza porównawcza procesu uczenia się uczniów szkół ogólnokształcących i zawodowych
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki
Abstrakt:

Celem badania były diagnoza i porównanie procesu uczenia się uczniów średnich szkół ogólnokształcących (N = 50) i zawodowych (N = 50). Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie liceum byli bardziej skupieni i aktywni na lekcjach niż uczniowie technikum. Badani z pierwszej grupy częściej planowali też swój czas z uwzględnieniem podziału na naukę, pracę w domu i zabawę, przy czym w żadnej grupie odsetek uczniów planujących czas nie był wysoki. Większość licealistów i uczniów technikum nie miała stałej, ustalonej pory odrabiania lekcji. Uczniowie dysponowali na ogół dobrymi warunkami do nauki w domu, choć przeczącej odpowiedzi udzieliło aż 20% uczniów technikum. Większość badanych robiła sobie przerwy podczas odrabiania prac domowych i poświęcała na naukę godzinę dziennie (dominowali tu uczniowie technikum). 30% licealistów poświęcało na naukę dwie godziny dziennie, 10% wszystkich badanych przeznaczało na tę czynność ponad dwie godziny dziennie. Zgodnie z deklaracjami badanych rodzice interesowali się najczęściej postępami w nauce swoich dzieci. Na pytanie o samodzielne podejmowanie dodatkowej pracy twierdząco odpowiedziało tylko siedmiu licealistów i aż 43 uczniów technikum. Ci ostatni częściej od licealistów deklarowali też, że lubią się uczyć (30 osób w porównaniu z 12). Wśród powodów braku przygotowania do lekcji licealiści podawali najczęściej nienadążanie z odrabianiem wszystkich lekcji i lenistwo, uczniowie technikum zaś – brak czasu i niezrozumienie niektórych treści. Największymi wadami nauki w liceum były hałas i brak wystarczającej liczby imprez, natomiast w technikum – brak imprez i zły humor nauczycieli.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja ogólna, edukacja zawodowa, warunki uczenia się
Author's Keywords: general education, vocational education, teaching arrangements
Deskryptory TESE: proces uczenia się, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, uczenie się, praca domowa
TESE descriptors: learning process, secondary school, vocational school, learning, homework
Publikacje:
  • Niewiadomski, K.J., Nieroba, E. i Zawłocki, I. (2011). Analiza porównawcza procesu uczenia się uczniów szkół ogólnokształcących i zawodowych. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 217-222.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"