BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza porównawcza wyników egzaminów zewnętrznych – sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzamin gimnazjalny
Instytucja:
Data: 2013 – 2015
Badacz: Magdalena Grudniewska, Bartosz Kondratek, Filip Kulon, Artur Pokropek, Ewa Stożek, Henryk Szaleniec, Mateusz Żółtak
Abstrakt:

Doniesienie jest informacją z drugiego etapu czeroetapowego studium badawczego (pierwszy etap dotyczył zrównywania wyników egzaminu i analizy porównawczej wyników gimnazjalnych egzaminów zewnętrznych). Głównym celem badania było zrównanie wyników egzaminu z lat 2002-2011 oraz przedstawienie ich w standardowej skali zakotwiczonej do bazowego 2004 roku (średnia 100, odchylenie standardowe 15). Raport zawiera informacje na temat charakterystyki sprawdzianu oraz analizę z wykorzystaniem zrównanych wyników ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego. W badaniu analizowano arkusze standardowe (arkusze dla uczniów bez dysfunkcji i uczniów z dysleksją rozwojową). Zastosowano następujące narzędzia badawcze: testy kotwiczące (zeszyty testowe), ankiety ucznia szóstej klasy szkoły podstawowej i trzeciej klasy gimnazjum oraz dla nauczyciela. W badaniu uczestniczyło 440 szkół podstawowych i 80 gimnazjów (dobór losowy). W badaniu wykorzystano statystyczną koncepcję zrównywania (np. plan nierównoważnych grup z testem kotwiczącym i zrównywanie z wykorzystaniem IRT, implementacja metody łącznej kalibracji modelu IRT do zrównania egzaminów gimnazjalnych i sprawdzianu, generowanie PV z wykorzystaniem MCMC). Wyniki przeprowadzonego badania potwierdzają, że wykorzystana metodologia może zostać zastosowana w projekcji planu wdrożeniowego dotyczącego systemu polskich egzaminów zewnętrznych.

Deskryptory TESE: egzamin końcowy, analiza statystyczna, egzamin, gimnazjum, szkoła powszechna
TESE descriptors: final examination, statistical analysis, examination, lower secondary, comprehensive school
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2013). Analiza porównawcza wyników egzaminów zewnętrznych – sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzamin gimnazjalny. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/181-raport-z-badania/analiza-porownawcza-wynikow-egzaminow-zewnetrznych/946-analiza-porownawcza-wynikow-egzaminow-zewnetrznych-sprawdzian-w-szostej-klasie-szkoly-podstawowej-i-egzamin-gimnazjalny.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"