BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza porównawcza wzorców korzystania z Internetu dziewcząt i chłopców
Data: [2007]
Badacz: Patrycja Rudnicka
Abstrakt:

Celem badania była próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy istnieją różnice między dziewczętami i chłopcami w zakresie korzystania z internetu i poczucia własnej skuteczności w korzystaniu z internetu (TIK). Zastosowano technikę ankiety własnej konstrukcji oraz skalę do pomiaru własnej skuteczności w internecie (Internet Self-Efficacy Measure, ISEM). Badaniem objęto 97 uczniów klas I-III liceum ogólnokształcącego; uzyskano 91 pełnych odpowiedzi od 33 dziewcząt i 58 chłopców. Wyniki badania potwierdziły hipotezę o istnieniu różnic między dziewczętami i chłopcami, w zakresie zarówno sposobu korzystania z internetu, jak i poczucia własnej skuteczności. Dziewczęta preferowały aktywności umożliwiające komunikację z innymi, unikały zaś działań postrzeganych jako bardziej ryzykowne (aukcje online, zakupy), związanych z oceną społeczną lub skoncentrowanych na promocji własnej osoby (dyskusje na formach i grupach) czy nieco trudniejszych w konfiguracji (irc, ftp, niektóre gry online). Obie grupy badanych osiągnęły co prawda zadowalający poziom poczucia własnej skuteczności w korzystaniu z internetu, jednak stwierdzono między nimi istotne statystycznie różnice na niekorzyść dziewcząt. W badanej grupie dziewcząt poziom poczucia własnej skuteczności zależał od liczby wykorzystywanych usług i preferowanych działań, co świadczyło o istnieniu mechanizmu błędnego koła – wykorzystywanie małej liczby łatwych usług nie sprzyjało przekonaniu o wysokiej skuteczności w internecie, z kolei niski poziom poczucia skuteczności zniechęcał do podejmowania nowych aktywności.

Deskryptory TESE: Internet, płeć, korzystanie z Internetu, zachowania, samoocena
TESE descriptors: Internet, gender, Internet usage, behaviour, self-evaluation
Publikacje:
  • Rudnicka, P. (2007). Analiza porównawcza wzorców korzystania z Internetu dziewcząt i chłopców. Chowanna, 1(28), 107-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"