Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono luki w kompetencjach pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. Dodatkowe cele badania: określenie struktury szkoleń, które wpłynęłyby na podniesienie kwalifikacji i umiejętności pracowników; identyfikacja podstawowych czynników determinujących skłonność do kształcenia ustawicznego pracowników instytucji rynku pracy; ocena rozwiązań prawnych wspierających aktywność edukacyjną zasobów pracy; identyfikacja barier utrudniających kształcenie ustawiczne. W wywiadach kwestionariuszowych wzięło udział 783 respondentów, w tym 182 osoby z powiatowych urzędów pracy. Większość badanych stanowiły kobiety. Na podstawie wyników badania do najbardziej pożądanych kompetencji na stanowisku kierownika powiatowego urzędu pracy zaliczono zarządzanie zasobami ludzkimi, umiejętność obsługi komputera, znajomość prawa pracy, znajomość problematyki i cech charakterystycznych lokalnego rynku pracy, znajomość prawa podatkowego oraz znajomość obsługi klienta. Największe braki kwalifikacyjne pracowników powiatowych urzędów pracy stwierdzono w zakresie: zarządzania zasobami ludzkimi, znajomości prawa pracy, znajomości zasad obsługi klienta, znajomości obsługi programów komputerowych, znajomości prawa podatkowego, wykorzystania funduszy strukturalnych, wykorzystania pomocy publicznej i znajomości specyfiki lokalnego rynku pracy. 86,1% respondentów zadeklarowało gotowość do dokształcania się. Do preferowanych zaliczono kursy księgowo-podatkowe, kursy językowe i szkolenia specyficzne dla danego stanowiska pracy. |