BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ludoterapia – „baw i ucz” w procesie wczesnego wspomagania rozwoju zdolności dziecka
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Danuta Krzywoń
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Które ze sfer (dziedzin) rozwoju dziecka według badanych są najważniejsze? Z jakich źródeł studentki oczekują informacji na temat zdolności i uzdolnień swoich wychowanków? Które ze zdolności najtrudniej zaobserwować według badanych studentek? Badaniem objęto 138 studentek studiów dziennych i zaocznych w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu oraz na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety opracowany przez Iwonę Czaję-Chudybę (2005). 35 respondentek było w wieku 20 lat, a 33 – w wieku 24 lat. 41 studentek za najważniejszą w rozwoju dziecka uznało sferę społeczną, 39 – wiedzę, a 30 – zdolności językowe. Za najważniejszą w edukacji dziecka 104 kobiety uznały matematykę, a w dalszej kolejności wskazywano języki (97), umiejętności społeczne (84) oraz wiedzę o człowieku (51). 57 badanych było przekonanych, że w edukacji dziecka najmniej ważne są działania plastyczne. Na czwartym miejscu 29 respondentek umieściło zdolności ruchowe, 27 – na piątym, a 26 – na trzecim. Do źródeł wiedzy na temat zdolności i uzdolnień uczniów badane zaliczyły obserwacje (125 wskazań), rozmowy z rodzicami (53), rozmowy z pedagogiem szkolnym (18), orzeczenia poradni pedagogiczno-psychologicznych (11), rozmowy ze specjalistą w zakresie uzdolnień dziecka (10). 133 respondentki deklarowały, że u wychowanków najłatwiej jest im rozpoznać zdolności plastyczne; 65 studentek wskazało zdolności muzyczne, 50 ruchowe, a 48 językowe.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, kompetencje, rozwój dziecka, kompetencje językowe, wiedza, rozwój poznawczy
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, competence, child development, language skills, knowledge, cognitive development
Publikacje:
  • Krzywoń, D. (2011). Ludoterapia – „baw i ucz” w procesie wczesnego wspomagania rozwoju zdolności dziecka. W: I. Adamek i Z. Zbróg (red.), Dziecko-uczeń a wczesna edukacja (s. 211-227). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"