| Tytuł badania: |
Oczekiwania studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji zawodowej w obszarze kształcenia psychologicznego |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[2010] |
| Badacz: |
Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki |
| Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oczekiwań studentów fakultatywnych studiów pedagogicznych w uczelni technicznej wobec psychologii. Badaniem objęto 112 osób. Wykorzystano ankietę własnej konstrukcji. Wyniki badania ujawniły, że studenci, przystępując do zajęć z psychologii, oczekiwali najczęściej zrozumienia zachowania ludzkiego i nauczenia się podejścia do każdego człowieka z osobna oraz poznania zagadnień związanych z psychologią. Wysoką pozycję uzyskało również poradzenie sobie z własnymi problemami i ze stresem oraz nabranie umiejętności prowadzenia ciekawych zajęć. Wiele osób wybrało też odpowiedź „inne”. Wśród podstawowych wiadomości, jakie spodziewano się opanować dzięki kursowi z psychologii, znalazła się przede wszystkim znajomość podstawowych zagadnień i pojęć psychologicznych oraz wiedza na temat prowadzenia zajęć z młodzieżą, komunikowania się z nią, uczenia i sposobów na zainteresowanie jej przedmiotem nauczania. Z kolei w zakresie umiejętności spodziewano się nabyć zdolności radzenia sobie w trudnych i stresujących sytuacjach, a następnie występowania przed grupą i prezentacji własnej osoby. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja zawodowa, psychologia pracy |
| Author's Keywords: |
vocational education, psychology of work |
| Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, student, psychologia, szkoła wyższa, zawód nauczyciela |
| TESE descriptors: |
learning outcome, student, psychology, higher education, teaching profession |
| Publikacje: |
- Niewiadomski, K.J., Zawłocki, I., Nieroba, E. (2010). Oczekiwania studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji zawodowej w obszarze kształcenia psychologicznego. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 223-228.
|