Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu wykorzystania komputerów i technik multimedialnych (TIK) w procesach kształcenia w szkole i poza nią. Badaniem objęto 200 uczniów w wieku 13-16 lat. Wykorzystano technikę ankiety, w której zawarto pytania o częstotliwość wykorzystywania technik komputerowych przez uczniów w szkole i w domu. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ponad połowa uczniów często korzystała z komputerów w szkole, to znaczy przynajmniej raz w tygodniu, ale nie codziennie. Blisko 35% badanych wskazało odpowiedź: „rzadko” lub „nigdy”, natomiast niecałe 5% uczniów korzystało z komputerów w szkole codziennie. Inaczej kształtowały się odsetki w przypadku korzystania z komputera w domu – najczęściej wskazywano tu odpowiedź „codziennie”, następnie zaś „często” i „rzadko”, nikt zaś nie wskazał „nigdy”. Stwierdzono pewne zróżnicowanie odpowiedzi ze względu na wiek i płeć uczniów. W grupie 13-14-latków częściej korzystali z komputerów chłopcy, w grupie 15-16-latków dziewczęta. Blisko ¾ badanych korzystało z komputera zarówno w szkole, jak i w domu, często lub codziennie. Niemal połowa ankietowanych korzystała z komputera codziennie. Jednocześnie tylko 1/3 uczniów korzystała często z programów multimedialnych, niemal połowa zaś wskazała, że korzysta z nich rzadko. |