Tytuł badania: |
Muzyczne potrzeby i przeżycia młodzieży |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 1996 – grudzień 1997 |
Badacz: |
Barbara Kamińska |
Abstrakt: |
Przedmiot badania (o charakterze pilotażowym) stanowiła ranga muzyki w życiu młodzieży. Badaniem objęto uczniów szkół podstawowych (N = 150), liceów ogólnokształcących (N = 95), szkół muzycznych pierwszego i drugiego stopnia (N = 179) oraz laureatów lokalnych i krajowych konkursów i przesłuchań muzycznych z różnych regionów Polski (N = 23). Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Respondentów poproszono także o napisanie dwóch esejów – temat pierwszego sformułowano jako pytanie: Czym jest dla mnie muzyka, jakie miejsce zajmuje w moim życiu? W drugim należało opisać swoje największe przeżycie muzyczne. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że muzyka zajmuje ważne lub bardzo ważne miejsce w życiu badanej młodzieży (odpowiedzi takiej udzieliło 89% uczniów szkoły podstawowej oraz 92% licealistów). Na podstawie analizy zgromadzonych esejów wyróżniono 16 funkcji, jakie spełnia muzyka w życiu młodzieży. Wśród wymienionych dominującą rolę pełniła funkcja relaksacyjno-terapeutyczna. Jednocześnie okazało się, że respondenci najczęściej słuchali muzyki samotnie w domu. |
Deskryptory TESE: |
muzyka, młodzież, wypoczynek, postawa, kultura, edukacja artystyczna |
TESE descriptors: |
music, youth, leisure, attitude, culture, art education |
Publikacje: |
- Kamińska, B. (2001). Muzyczne potrzeby i przeżycia młodzieży. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 443-452.
|