BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy milczenie zawsze jest złotem? Percepcja ciszy i milczenia na zajęciach z praktycznej znajomości języka angielskiego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Danuta Wiśniewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: W jakich sytuacjach na zajęciach panuje cisza? W jakich sytuacjach studenci zachowują milczenie? Jaki jest wpływ ciszy i milczenia na studentów i zajęcia? Badaniem objęto 94 studentów filologii angielskiej z pierwszego, drugiego i trzeciego roku studiów licencjackich (zarówno dziennych, jak i zaocznych) na jednym uniwersytecie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem techniki kwestionariusza ankiety. Zdaniem badanych cisza występuje na zajęciach najczęściej podczas pisania testu, indywidualnie wykonywanych zadań oraz czytania tekstu. W dalszej kolejności respondenci wymieniali brak wiedzy lub nieznajomość odpowiedzi na pytania osoby prowadzącej zajęcia. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono również, że do czynników powodujących ciszę badani zaliczyli m.in.: strach przed krytyką nauczyciela, strach przed publicznym wypowiadaniem się, strach przed wywołaniem do odpowiedzi, obawę przed porażką. Zdaniem ankietowanych studentów ciszę może generować również postawa uczestników zajęć, np. brak zaangażowania czy zainteresowania daną tematyką albo znudzenie. Respondenci zwrócili również uwagę na powody natury fizycznej, tzn. porę dnia oraz senność i zmęczenie. Oceniając własne milczenie, badani zdecydowanie najczęściej wskazywali brak wystarczającej wiedzy oraz brak przygotowania do zajęć.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania, zachowania społeczne, zajęcia edukacyjne, student, studia wyższe, kompetencja uczenia się
TESE descriptors: attitude, behaviour, social behaviour, educational activities, student, higher education course, learning to learn
Publikacje:
  • Wiśniewska, D. (2012). Czy milczenie zawsze jest złotem? Percepcja ciszy i milczenia na zajęciach z praktycznej znajomości języka angielskiego. Neofilolog, 38/1, 61-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"