Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: W jakich sytuacjach na zajęciach panuje cisza? W jakich sytuacjach studenci zachowują milczenie? Jaki jest wpływ ciszy i milczenia na studentów i zajęcia? Badaniem objęto 94 studentów filologii angielskiej z pierwszego, drugiego i trzeciego roku studiów licencjackich (zarówno dziennych, jak i zaocznych) na jednym uniwersytecie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem techniki kwestionariusza ankiety. Zdaniem badanych cisza występuje na zajęciach najczęściej podczas pisania testu, indywidualnie wykonywanych zadań oraz czytania tekstu. W dalszej kolejności respondenci wymieniali brak wiedzy lub nieznajomość odpowiedzi na pytania osoby prowadzącej zajęcia. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono również, że do czynników powodujących ciszę badani zaliczyli m.in.: strach przed krytyką nauczyciela, strach przed publicznym wypowiadaniem się, strach przed wywołaniem do odpowiedzi, obawę przed porażką. Zdaniem ankietowanych studentów ciszę może generować również postawa uczestników zajęć, np. brak zaangażowania czy zainteresowania daną tematyką albo znudzenie. Respondenci zwrócili również uwagę na powody natury fizycznej, tzn. porę dnia oraz senność i zmęczenie. Oceniając własne milczenie, badani zdecydowanie najczęściej wskazywali brak wystarczającej wiedzy oraz brak przygotowania do zajęć. |