BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy księżyc świeci? Pytanie z pretekstem w tle
Data: [2006]
Badacz: Iwona Majcher
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiła wiedza osobista nauczyciela i jej wpływ na konstruowanie wiedzy przez uczniów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą instrumentalnego studium przypadku. Badaniem objęto klasę 0 w szkole wiejskiej, zlokalizowanej w odległości około 20 kilometrów od Gdańska. Do klasy uczęszczało dziewięcioro uczniów (siedmiu chłopców oraz dwie dziewczynki). W ramach badania przeprowadzono: analizę dokumentów (w tym programu nauczania wraz z obudową dydaktyczną dla nauczyciela i ucznia oraz dziennika klasowego); wywiad częściowo standaryzowany z nauczycielką i uczniami (z każdym uczniem indywidualnie) oraz obserwację bezpośrednią (uczestnictwo w zajęciach szkolnych). Ponadto materiał badawczy stanowiły prace wykonane przez uczniów (m.in. prace plastyczne prezentujące latarnię morską). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wiedza nauczycielki wynika głównie z osobistego doświadczenia i w niektórych przypadkach stanowi dysonans z wiedzą publiczną lub jest powierzchowna. Okazało się również, że przyroda nie należała do zainteresowań osobistych nauczycielki, w związku z czym respondentka sama podkreślała, że nie czuła się komfortowo w trakcie zajęć o tej tematyce. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano ponadto, że najmniej błędna była wiedza techniczna o statkach, stoczni oraz ludziach zawodowo związanych z morzem. Natomiast największa największa liczba niezweryfikowanych wyobrażeń potocznych dotyczyła wiedzy o organizmach morskich. Dodatkowo oceniono, że amplituda różnic indywidualnych w zasobie osobistej wiedzy uczniów była w badanej grupie duża.

Deskryptory TESE: wiedza, nauczyciel, nauczanie, nauki przyrodnicze, edukacja, przedmiot nauczania
TESE descriptors: knowledge, teacher, teaching, natural sciences, education, curriculum subject
Publikacje:
  • Majcher, I. (2008). Czy księżyc świeci? Pytanie z pretekstem w tle. W: E. Szatan i D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły… Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 171-181). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"