Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza rozumienia przez młodzież szkolną pojęcia „patriotyzm”. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Kwestionariusz ankiety skierowano do 393 uczniów klas szóstych uczęszczających łącznie do 19 szkół podstawowych (zlokalizowanych głównie w południowej Polsce). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 76,8% respondentów uważało siebie za patriotów, chociaż 41,75% wyraziło wahanie, wskazując odpowiedź „raczej tak” („zdecydowanie tak” wybrało 34,35%). Negatywnego zdania („nie” i „raczej nie”) było 22,38% uczniów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem do przejawów patriotyzmu badani zaliczyli m.in.: obchodzenie świąt narodowych, udział w akademiach, apelach; szacunek dla symboli narodowych, wywieszanie flagi w święta narodowe; właściwą postawę przy śpiewaniu hymnu narodowego; znajomość polskiej kultury i historii; chodzenie do szkoły i uczenie się o Polsce; oddawanie szacunku poległym za Ojczyznę; chodzenie do kościoła czy kupowanie polskich produktów. Okazało się również, że wśród postaci historycznych za patriotów ankietowani uznali Adama Mickiewicza (95 wskazań), Józefa Piłsudskiego (86) oraz Tadeusza Kościuszkę (66). W dalszej kolejności wskazywano Jana Henryka Dąbrowskiego, Józefa Wybickiego, Mikołaja Kopernika, Juliusza Słowackiego, Henryka Sienkiewicza, Fryderyka Chopina, Jana Kochanowskiego, Marię Curie-Skłodowską, Michała Drzymałę, Władysława Sikorskiego, Czesława Niemena, Mieszka I oraz Jana Matejkę. Wykazano ponadto, że 65,9% badanych uczniów zgodziło się z twierdzeniem o przewadze postaw patriotycznych w Polsce. Natomiast przeciwnego zdania było 33,07%. |