BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Negocjowanie form i znaczeń podczas lekcji języka obcego
Data: [2011]
Badacz: Mirosław Pawlak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest częstotliwość występowania negocjacji form i znaczeń podczas pracy w parach i małych grupach? Jaki jest wpływ różnych sposobów inicjowania negocjacji, tj. prośby o wyjaśnienie i prośby o potwierdzenie na modyfikację wypowiedzi uczących się? Jakiego rodzaju modyfikacje interakcyjne zachodzą w wyniku negocjacji? Jaki jest wpływ rodzaju wykonywanego zadania i cech uczących się na występowanie, rodzaj i jakość negocjowania, jak również modyfikacji interakcyjnych? W analizie wykorzystano 112 nagranych oraz zapisanych przypadków pracy w parach i małych grupach, które obejmowały ponad 1000 minut interakcji. Materiał zebrano podczas lekcji języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych. Wśród zadań wykonywanych podczas pracy w parach i małych grupach znalazły się m.in.: rozmowa na temat ustalony przez nauczyciela, zadania oparte na luce informacyjnej, odgrywanie ról, rekonstrukcja tekstu oraz zadania wymagające podejmowania decyzji. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że negocjowanie form i znaczeń rzadko pojawiało się w trakcie pracy w parach i małych grupach. Charakter występujących sekwencji negocjacyjnych określono jako konwersacyjny, a nie dydaktyczny. Wykazano również, że pod względem sposobów inicjowania negocjacji 56,75% stanowiły prośby o potwierdzenie usłyszanej wypowiedzi, natomiast 43,24% – prośby o wyjaśnienie.

Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, uczenie się, proces uczenia się, uczeń, metoda aktywizująca
TESE descriptors: foreign language teaching, learning, learning process, pupil, activity method
Publikacje:
  • Pawlak, M. (2012). Negocjowanie form i znaczeń podczas lekcji języka obcego – wyniki badań. Neofilolog, 38/1, 77-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"