Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest częstotliwość występowania negocjacji form i znaczeń podczas pracy w parach i małych grupach? Jaki jest wpływ różnych sposobów inicjowania negocjacji, tj. prośby o wyjaśnienie i prośby o potwierdzenie na modyfikację wypowiedzi uczących się? Jakiego rodzaju modyfikacje interakcyjne zachodzą w wyniku negocjacji? Jaki jest wpływ rodzaju wykonywanego zadania i cech uczących się na występowanie, rodzaj i jakość negocjowania, jak również modyfikacji interakcyjnych? W analizie wykorzystano 112 nagranych oraz zapisanych przypadków pracy w parach i małych grupach, które obejmowały ponad 1000 minut interakcji. Materiał zebrano podczas lekcji języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych. Wśród zadań wykonywanych podczas pracy w parach i małych grupach znalazły się m.in.: rozmowa na temat ustalony przez nauczyciela, zadania oparte na luce informacyjnej, odgrywanie ról, rekonstrukcja tekstu oraz zadania wymagające podejmowania decyzji. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że negocjowanie form i znaczeń rzadko pojawiało się w trakcie pracy w parach i małych grupach. Charakter występujących sekwencji negocjacyjnych określono jako konwersacyjny, a nie dydaktyczny. Wykazano również, że pod względem sposobów inicjowania negocjacji 56,75% stanowiły prośby o potwierdzenie usłyszanej wypowiedzi, natomiast 43,24% – prośby o wyjaśnienie. |