Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła diagnoza najważniejszych kompetencji zawodowych z perspektywy pracodawcy. W celu uzyskania informacji o najbardziej pożądanych umiejętnościach potencjalnych pracowników przeprowadzono wywiady ankieterskie, które miały formę osobistych spotkań z osobami odpowiedzialnymi za politykę rekrutacyjną w 60 wybranych firmach działających we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Do analizy uzyskanego materiału wykorzystano techniką kodowania. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 50% pracodawców najbardziej ceniło absolwentów studiów wyższych władających w sposób komunikatywny dwoma językami obcymi. Do cenionych kompetencji (poza językowymi) zaliczono ponadto kompetencje firmowe (53%), społeczne (47%) oraz osobiste (41%). Wśród kompetencji poznawczych najważniejsza okazała się gotowość do uczenia się (10%), następnie logiczne myślenie (8%), szerokie horyzonty myślenia (6%), kreatywność (2%) oraz umiejętność rozwiązywania problemów (2%). Dodatkowo ustalono, że w opinii badanych pracodawców za najbardziej istotną kompetencję osobistą uważano umiejętność organizacji pracy (17%). W dalszej kolejności respondenci wymieniali radzenie sobie ze stresem (6%), sumienność (4%), pewność siebie (3%), dążenie do rezultatów (3%), zaangażowanie (3%) oraz podejmowanie inicjatywy (3%). Dodatkowo wykazano, że wśród propozycji poszerzenia oferty edukacyjnej studiów humanistycznych ankietowali wskazali m.in. język branżowy (23%), praktyki (22%), a także wiedzę ogólną (18%). |