BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wymogi współczesnego rynku pracy w odniesieniu do kompetencji absolwentów kierunków humanistycznych
Data: listopad 2011 – luty 2012
Badacz: Magdalena Dańko, Ewa Wieszczeczyńska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła diagnoza najważniejszych kompetencji zawodowych z perspektywy pracodawcy. W celu uzyskania informacji o najbardziej pożądanych umiejętnościach potencjalnych pracowników przeprowadzono wywiady ankieterskie, które miały formę osobistych spotkań z osobami odpowiedzialnymi za politykę rekrutacyjną w 60 wybranych firmach działających we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Do analizy uzyskanego materiału wykorzystano techniką kodowania. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 50% pracodawców najbardziej ceniło absolwentów studiów wyższych władających w sposób komunikatywny dwoma językami obcymi. Do cenionych kompetencji (poza językowymi) zaliczono ponadto kompetencje firmowe (53%), społeczne (47%) oraz osobiste (41%). Wśród kompetencji poznawczych najważniejsza okazała się gotowość do uczenia się (10%), następnie logiczne myślenie (8%), szerokie horyzonty myślenia (6%), kreatywność (2%) oraz umiejętność rozwiązywania problemów (2%). Dodatkowo ustalono, że w opinii badanych pracodawców za najbardziej istotną kompetencję osobistą uważano umiejętność organizacji pracy (17%). W dalszej kolejności respondenci wymieniali radzenie sobie ze stresem (6%), sumienność (4%), pewność siebie (3%), dążenie do rezultatów (3%), zaangażowanie (3%) oraz podejmowanie inicjatywy (3%). Dodatkowo wykazano, że wśród propozycji poszerzenia oferty edukacyjnej studiów humanistycznych ankietowali wskazali m.in. język branżowy (23%), praktyki (22%), a także wiedzę ogólną (18%).

Deskryptory TESE: pracodawca, absolwent, nauki humanistyczne, rynek pracy, kompetencje, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: employer, school leaver, humanities, labour market, competence, vocational qualification
Publikacje:
  • Dańko, M. i Wieszczeczyńska, E. (2013). Wymogi współczesnego rynku pracy w odniesieniu do kompetencji absolwentów kierunków humanistycznych. Neofilolog, 40/1, 43-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"