BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wymowa międzyzębowa jako norma rozwojowa
Data: 4 maja 2008 – 3 czerwca 2008
Badacz: Anna Dudek, Krzysztof Szamburski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji tezy (sformułowanej przez Ewę Krajnę), że wymowa międzyzębowa może być normą rozwojową. Próbę badawczą stanowiło 120 dzieci z podwarszawskich przedszkoli (gmina Nadarzyn), które należały do następujących grup wiekowych: grupa I – trzy lata; grupa II – cztery lata; grupa III – pięć lat; grupa IV – sześć lat (badani nie byli objęci opieką logopedyczną). Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorski kwestionariusz obrazkowy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że głoska [s] była najczęściej realizowana międzyzębowo w pozycji śródgłosowej (36,66% u trzylatków, 33,33% u czterolatków, 16,66% u pięciolatków oraz 10% u sześciolatków). Wykazano również, że odsetek realizacji wymowy międzyzębowe głoski [s] w pozycji nagłosowej i wygłosowej był bardzo podobny w obydwu pozycjach i wynosił 33,33% u trzylatków, 13,33% u pięciolatków i 10% u sześciolatków. W grupie cztreolatków zaobserwowano z kolei różnicę w pozycjach artykulacji – 30% wymówień wystąpiło w nagłosie, a 33,33% w wygłosie. Na podstawie zebranego materiału okazało się również, że najłatwiejsze do realizacji były dźwięki szeregu ciszącego (zgodnie z uzyskanymi danymi pojawiały się one najwcześniej i wymawiane były najlepiej). Analiza materiału badawczego pozwoliła potwierdzić, że wiek dziecka jest istotnym czynnikiem wpływającym na częstotliwość wymowy międzyzębowej wśród dzieci w wieku przedszkolnym.

Deskryptory TESE: umiejętność mówienia, rozwój dziecka, kompetencje językowe, umiejętności podstawowe, umiejętności komunikowania się, język, dziecko
TESE descriptors: oral skills, child development, language skills, basic skills, communicative competences, language, child
Publikacje:
  • Dudek, A. i Szamburski, K. (2011). Wymowa międzyzębowa jako norma rozwojowa. Poradnik Językowy, 9, 71-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"