BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wymowa międzyzębowa u dzieci w wieku przedszkolnym
Data: wrzesień 2007
Badacz: Joanna Sawa
Abstrakt:

Celem badania była ocena mowy dzieci pod względem poprawności artykulacyjnej, w tym przede wszystkim określenia ewentualnych wad wymowy, zaburzeń artykulacji i częstotliwości ich występowania. Zastosowano Kwestionariusz obrazkowy G. Demel , którym objęto 894 przedszkolaków, w tym 234 czterolatków, 254 pięciolatków i 406 sześciolatków. Badanie zrealizowali dyplomowani logopedzi. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 15,32% dzieci cechowało się wymową międzyzębową, najczęściej głosek szeregu: s, z, c, dz (12,53%). Problem ten dotyczył najczęściej sześciolatków (7,16%), w przypadku pozostałych grup wiekowych odsetki były zbliżone do siebie (czterolatki – 3,91%, pięciolatki – 4,25%). Wymowa międzyzębowa została zakwalifikowana do deformacji, która nie wynika z nieukończonego rozwoju mowy dziecka i nie ustępuje samoistnie, lecz jest zaburzeniem mowy i jako taka wymaga terapii. Profilaktyka powinna być wprowadzona już na etapie wieku niemowlęcego.

Deskryptory TESE: język, kompetencje językowe, dziecko, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: language, language skills, child, child development, pre-primary education
Publikacje:
  • Sawa, J. (2009). Wymowa międzyzębowa u dzieci w wieku przedszkolnym. Kwartalnik Edukacyjny, 4(59), 33-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"