Abstrakt: |
Celem badania była ocena mowy dzieci pod względem poprawności artykulacyjnej, w tym przede wszystkim określenia ewentualnych wad wymowy, zaburzeń artykulacji i częstotliwości ich występowania. Zastosowano Kwestionariusz obrazkowy G. Demel , którym objęto 894 przedszkolaków, w tym 234 czterolatków, 254 pięciolatków i 406 sześciolatków. Badanie zrealizowali dyplomowani logopedzi. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 15,32% dzieci cechowało się wymową międzyzębową, najczęściej głosek szeregu: s, z, c, dz (12,53%). Problem ten dotyczył najczęściej sześciolatków (7,16%), w przypadku pozostałych grup wiekowych odsetki były zbliżone do siebie (czterolatki – 3,91%, pięciolatki – 4,25%). Wymowa międzyzębowa została zakwalifikowana do deformacji, która nie wynika z nieukończonego rozwoju mowy dziecka i nie ustępuje samoistnie, lecz jest zaburzeniem mowy i jako taka wymaga terapii. Profilaktyka powinna być wprowadzona już na etapie wieku niemowlęcego. |