BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do studiów technicznych
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak studenci uczelni technicznej oceniali swoje przygotowanie wyniesione ze szkoły ponadgimnazjalnej do studiowania kierunków technicznych. Badaniem objęto 117 studentów politechniki drugiego i trzeciego roku, w tym 60 absolwentów liceum, 36 absolwentów technikum, 21 absolwentów liceum ekonomicznego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość absolwentów liceum źle oceniała swoje przygotowanie do podjęcia studiów technicznych wyniesione ze szkoły (39 osób), natomiast większość absolwentów technikum – dobrze (31). Odpowiedzi absolwentów liceum ekonomicznego rozłożyły się stosunkowo równo po połowie. Kolejne pytanie ujawniło, że najtrudniejszymi przedmiotami szkolnymi dla wszystkich badanych były fizyka (27) i matematyka (17). Najczęściej wskazywanym przedmiotem na studiach, który sprawiał problemy respondentom, była również matematyka (siedem wskazań), następnie statystyka (sześć) i fizyka (sześć), choć wiele osób wskazywało również na inne, pojedyncze przedmioty. Osiem osób uznało, że żaden przedmiot nie sprawia im problemów. Wśród najważniejszych przyczyn trudności na studiach badani wskazywali najczęściej zbyt dużą liczbę wzorów i schematów (osiem wskazań), następnie zaś zły sposób przekazywania materiału studentom (siedem).

Deskryptory TESE: szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, absolwent, student, szkoła wyższa, technika, efekt uczenia się
TESE descriptors: secondary school, vocational school, school leaver, student, higher education, technology, learning outcome
Publikacje:
  • Niewiadomski, K., Zawłocki, I. i Nieroba, E. (2009). Przygotowanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do studiów technicznych. Edukacja – Technika – Informatyka, 11, 94-99.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"