Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak studenci uczelni technicznej oceniali swoje przygotowanie wyniesione ze szkoły ponadgimnazjalnej do studiowania kierunków technicznych. Badaniem objęto 117 studentów politechniki drugiego i trzeciego roku, w tym 60 absolwentów liceum, 36 absolwentów technikum, 21 absolwentów liceum ekonomicznego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość absolwentów liceum źle oceniała swoje przygotowanie do podjęcia studiów technicznych wyniesione ze szkoły (39 osób), natomiast większość absolwentów technikum – dobrze (31). Odpowiedzi absolwentów liceum ekonomicznego rozłożyły się stosunkowo równo po połowie. Kolejne pytanie ujawniło, że najtrudniejszymi przedmiotami szkolnymi dla wszystkich badanych były fizyka (27) i matematyka (17). Najczęściej wskazywanym przedmiotem na studiach, który sprawiał problemy respondentom, była również matematyka (siedem wskazań), następnie statystyka (sześć) i fizyka (sześć), choć wiele osób wskazywało również na inne, pojedyncze przedmioty. Osiem osób uznało, że żaden przedmiot nie sprawia im problemów. Wśród najważniejszych przyczyn trudności na studiach badani wskazywali najczęściej zbyt dużą liczbę wzorów i schematów (osiem wskazań), następnie zaś zły sposób przekazywania materiału studentom (siedem). |