Tytuł badania: |
Środowisko społeczne i szkolne ucznia a efektywność procesu nauczania i uczenia się języków obcych |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2008 – czerwiec 2008 |
Badacz: |
Monika Janicka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy i w jakim stopniu środowisko szkolne ma możliwość wyrównania deficytów w poziomie umiejętności uczniów pochodzących z niekorzystnych środowisk społecznych? Jakie czynniki środowiska społecznego mają najistotniejszy wpływ na poziom umiejętności uczniów? Jakie czynniki środowiska szkolnego mają najistotniejszy wpływ na poziom umiejętności uczniów? Próbę badawczą stanowiło 498 gimnazjalistów uczęszczających do szkół na terenie województwa lubelskiego oraz uczących się języka niemieckiego. Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że średni syntetyczny wskaźnik poziomu umiejętności wyniósł 60,7 (w skali 0-94). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ustalono, że na poziom umiejętności badanych miało wpływ miejsce zamieszkania (gimnazjaliści ze szkół gminnych wykazali się najniższymi kompetencjami). Istotnym czynnikiem była również liczba rodzeństwa (na podstawie otrzymanego materiału wykazano spadek poziomu umiejętności wraz ze wzrostem liczby rodzeństwa). Odnotowano również, że najwyższy poziom umiejętności posiadali respondenci wychowywani przez dziadków. Pod względem środowiska szkolnego zaobserwowano, że poziom kompetencji najsilniej korelował z zaspokojeniem przez pedagogów potrzeby kompetencji. |
Deskryptory TESE: |
środowisko społeczno-kulturowe, efekt uczenia się, postępy w nauce, proces uczenia się, nauczanie języków obcych, uczenie się, nauczanie, nauczyciel, uczeń, niemiecki |
TESE descriptors: |
socio-cultural environment, learning outcome, study progress, learning process, foreign language teaching, learning, teaching, teacher, pupil, German |
Publikacje: |
- Janicka, M. (2011). Środowisko społeczne i szkolne ucznia a efektywność procesu nauczania i uczenia się języków obcych. Neofilolog, 36, 33-48.
|