BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Środowisko szkolne wobec osiągnięć uczniów w nauce
Data: 1988 – 1989
Badacz: Genowefa Pańtak
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu środowiska szkolnego na aktywność ucznia w procesie nauki, jego motywację i związane z nauką oczekiwania. Badanie przeprowadzono w ośmiu szkołach ponadpodstawowych w Radomiu i województwie radomskim. Badaniem ankietowym objęto 886 uczniów, 479 rodziców i 164 nauczycieli. Do wszystkich respondentów skierowano te same pytania. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie cechowali się najczęściej brakiem zainteresowania nauką, negatywnym stosunkiem do szkoły, brakiem etosu rzetelnej pracy oraz pozorną dezaprobatą dla dobrych ocen. Na niskie osiągnięcia w nauce wpływały również brak wystarczającego wsparcia od nauczycieli i stresogenna funkcja oceny szkolnej. Środowisko szkoły ponadpodstawowej nie posiadało sprzyjającej atmosfery dla kształtowania pozytywnych postaw wobec nauki i osiągania wysokich efektów uczenia się. Uczniowie i nauczyciele nie stanowili partnerów w procesie kształcenia, lecz stali po przeciwnych stronach tego procesu – wzajemnie obwiniali się za niepowodzenia, nie wykazywali świadomości własnych błędów. Szczególnie krytycznie oceniono nauczyciele, którzy nie posiadali wystarczających umiejętności pedagogicznych, nie prezentowali właściwej postawy moralnej wobec uczniów oraz nie opiekowali się w wystarczającym zakresie uczniami z niepowodzeniami szkolnymi.

Deskryptory TESE: środowisko, atmosfera w klasie, szkoła średnia, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, efekt uczenia się, trudności w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce
TESE descriptors: environment, classroom climate, secondary school, attitude, teacher-student relation, learning outcome, learning difficulty, re-assessment, study progress
Publikacje:
  • Pańtak, G. (1991). Środowisko szkolne wobec osiągnięć uczniów w nauce. (Z badań w szkołach podstawowych). Edukacja, 1, 28-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"