Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu środowiska szkolnego na aktywność ucznia w procesie nauki, jego motywację i związane z nauką oczekiwania. Badanie przeprowadzono w ośmiu szkołach ponadpodstawowych w Radomiu i województwie radomskim. Badaniem ankietowym objęto 886 uczniów, 479 rodziców i 164 nauczycieli. Do wszystkich respondentów skierowano te same pytania. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie cechowali się najczęściej brakiem zainteresowania nauką, negatywnym stosunkiem do szkoły, brakiem etosu rzetelnej pracy oraz pozorną dezaprobatą dla dobrych ocen. Na niskie osiągnięcia w nauce wpływały również brak wystarczającego wsparcia od nauczycieli i stresogenna funkcja oceny szkolnej. Środowisko szkoły ponadpodstawowej nie posiadało sprzyjającej atmosfery dla kształtowania pozytywnych postaw wobec nauki i osiągania wysokich efektów uczenia się. Uczniowie i nauczyciele nie stanowili partnerów w procesie kształcenia, lecz stali po przeciwnych stronach tego procesu – wzajemnie obwiniali się za niepowodzenia, nie wykazywali świadomości własnych błędów. Szczególnie krytycznie oceniono nauczyciele, którzy nie posiadali wystarczających umiejętności pedagogicznych, nie prezentowali właściwej postawy moralnej wobec uczniów oraz nie opiekowali się w wystarczającym zakresie uczniami z niepowodzeniami szkolnymi. |