Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: W jakim stopniu warunki życia w rodzinie różnicują poziom rozwoju biologicznego dzieci w wieku przedszkolnym? Próbę badawczą stanowiło 1511 dzieci (w tym 733 dziewczynki oraz 778 chłopców) w wieku od trzech do siedmiu lat, uczęszczających do 25 placówek przedszkolnych w Kaliszu. Respondentów podzielono na pięć klas wiekowych (3-7 lat). W badaniu rozwój somatyczny określano za pomocą pomiaru masy oraz wysokości ciała, natomiast stopień dobroci środowiska rodzinnego kwalifikowano poprzez zmienne takie jak: wykształcenie rodziców, warunki mieszkaniowe oraz dzietność rodziny (na podstawie kwestionariusza skierowanego do rodziców badanych dzieci). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że warunki życia dzieci uczestniczących w badaniu były dobre. Wykazano, że większość rodzin posiadała jedno lub dwoje dzieci (83,2%), wysoki standard mieszkania (63,5%), a rodzice mieli najczęściej wykształcenie średnie. Dodatkowo odnotowano, że wśród elementów opisujących stopień dobroci środowiska rodzinnego najsilniej różnicującymi czynnikami były wykształcenie matki oraz warunki mieszkaniowe (nieco mniejszy wpływ na procesy rozwojowe dzieci okazało się mieć wykształcenie ojca). |