BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dynamiczne rozumowania w geometrii elementarnej – jak je osiągnąć?
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Ewa Swoboda
Abstrakt:

Celem badania było określenie sposobu, w jaki dzieci w wieku 4-6 lat działające w środowisku geometrycznym posługiwały się ruchem fizycznym lub wyobrażonym. Posłużono się narzędziem „kafelki”, czyli kwadratowymi płytkami z niesymetrycznym motywem nadrukowanym na jednej stronie, przy czym niektóre kafelki posiadały motyw, a inne – jego symetryczne odbicie. Zadaniem dzieci było ułożenie z kafelków symetrycznego ornamentu. Łącznie przebadano 60 dzieci, których manipulacje nagrano kamerą, później wykonano transkrypcję nagrań. Pytania badawcze dotyczyły sposobu rozpoznania symetrycznego układu kafelków (wizualny lub poprzez wykonanie manipulacji), reakcji dziecka na ułożenie dwóch przystających kafelków oraz najczęściej stosowanego przez dzieci ruchu w trakcie rozwiązywania zadania. Wyniki obserwacji pozwoliły stwierdzić, że odczytanie wizualnej informacji dotyczącej ułożenia dwóch przystających do siebie figur rozpadało się na dwa poziomy: poziom „wiem, że” oraz poziom „wiem, jak”. W pierwszym przypadku wszystkie możliwe ułożenia kafelków postrzegane są na poziomie wrażenia, choć niektóre ułożenia były preferowane ze względów estetycznych, w tym przede wszystkim symetria liniowa i ułożenie równoległe. Poziom ten nie stanowił jednak dostatecznej podstawy do zrozumienia tego, jakie działania mogą doprowadzić do ułożenia jednej figury w stosunku do drugiej. Rozumienie to należało utożsamiać z drugim poziomem – „wiem, jak”, który rozwijał się wraz z wiekiem. Młodsze dzieci rozpoczynały od przypadkowych odkryć dokonywanych poprzez manipulację kafelkami i wizualną kontrolę efektów, natomiast starszym dzieciom wystarczyła często informacja pozyskana drogą wizualną.

Deskryptory TESE: matematyka, edukacja przedszkolna, dziecko, rozumowanie, metodyka
TESE descriptors: mathematics, pre-primary education, child, reasoning, learning theory
Publikacje:
  • Swoboda, E. (2012). Dynamiczne rozumowania w geometrii elementarnej – jak je osiągnąć? Didactica Mathematicae = Dydaktyka Matematyki, 34, 19-48.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"