BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Budowanie sieci kognitywnych połączeń w środowisku regularności matematycznych
Instytucja:
Data: wrzesień 2006 – listopad 2009
Badacz: Marta Pytlak
Abstrakt:

Przedmiotem badania było zagadnienie nauczania algebry w szkole podstawowej i gimnazjum, celem zaś określenie skuteczności autorskiej serii zadań w zakresie rozwijania myślenia algebraicznego u uczniów oraz umiejętności odkrywania regularności matematycznych w algebrze. Badanie zrealizowano w ciągu pięciu lat na trzech etapach: 1) badanie postrzegania regularności w obrębie algebry wśród uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, 2) badanie myślenia algebraicznego wśród uczniów szkół podstawowych (klasy IV-VI), 3) główne badanie przeprowadzone wśród uczniów szkół podstawowych (klasy III-IV) dotyczące sposobu tworzenia sieci połączeń kognitywnych podczas pracy nad zadaniami wymagającymi dostrzegania regularności, sposobu postrzegania regularności i procesu myślenia towarzyszącego rozwiązywaniu problemów wymagających odkrycia reguł oraz umiejętności współpracy przy rozwiązywaniu zadania i wpływu tej współpracy na indywidualny sposób rozwiązywania zadania. Głównym etapem badania objęto 20 uczniów w wieku 9-10 lat, którzy pracowali parami. Wykorzystano autorski zestaw ośmiu zadań wymagających połączenia zapałek we wzór składający się z figur geometrycznych (trójkątów lub kwadratów). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że istniały pewne prawidłowości w budowaniu indywidualnych sieci kognitywnych powiązań wśród uczniów: 1) na poziomie klasy czwartej szkoły podstawowej istotnym źródłem informacji i stymulacji do odkrywania zależności była reprezentacja wizualna; 2) istotna okazała się również umiejętność przejścia od interpretacji geometrycznej do arytmetycznej i odwrotnie; 3) stwierdzono także istotną rolę manipulacji i zdobywania fizycznych doświadczeń podczas rozwiązywania zadania. Niemniej istotny okazał się w rozwiązywaniu zadania aspekt społeczny, dzięki któremu uczniowie przyjmowali różną funkcję społeczną w zależności od składu zespołu, rozwijali swoje kompetencje matematyczne w zakresie argumentowania, stawiania hipotez i weryfikacji oraz nabierali przekonania o własnej wartości.

Deskryptory TESE: matematyka, szkoła podstawowa, gimnazjum, postawa, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: mathematics, primary school, lower secondary, attitude, problem solving
Publikacje:
  • Pytlak, M. (2012). Budowanie sieci kognitywnych połączeń w środowisku regularności matematycznych. Didactica Mathematicae = Dydaktyka Matematyki, 34, 85-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"