Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy błędów językowych popełnianych przez uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej. W trakcie badania starano się także poznać przyczyny powstawania tych błędów. Materiał badawczy stanowiło 60 uczniowskich wypracowań. Podczas analizy zwracano uwagę na: poprawność i sprawność językową, kulturę wypowiedzi pisemnej, zachowanie norm stylistycznych, gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych w tworzonym tekście, prawidłową składnię, budowanie spójnego i logicznego komunikatu, a także wybór właściwych struktur językowych ze względu na funkcję i temat pracy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że do najczęściej popełnianych błędów językowych należały: błędy gramatyczne; błędy fleksyjne (w tym: zła odmiana wyrazu, np. „przyjacielami” zamiast „przyjaciółmi”, „panowi” zamiast „panu”); błędy składniowe (w tym: powtarzanie tych samych struktur zdaniowych, niepoprawny szyk wyrazów, błędne użycie przyimków, wyrażeń przyimkowych); błędy leksykalne – zarówno błędy słownikowe (nadużywanie wyrazów modnych, niezrozumienie znaczenia danego wyrazu, dobór niewłaściwych wyrazów bliskoznacznych), błędy frazeologiczne (błędy w strukturze leksykalnej związku frazeologicznego); błędy stylistyczne (mieszanie stylów, używanie języka potocznego w listach oficjalnych; używanie niewłaściwych zwrotów grzecznościowych). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem na 60 prac w 26 wystąpiły rażące błędy fleksyjne i składniowe. W grupie wypracowań z niewielką liczbą błędów (25) przewagę stanowiły błędy fleksyjne. |