BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Najczęstsze błędy językowe szóstoklasistów
Data: [2008]
Badacz: Aneta Urbaniak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy błędów językowych popełnianych przez uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej. W trakcie badania starano się także poznać przyczyny powstawania tych błędów. Materiał badawczy stanowiło 60 uczniowskich wypracowań. Podczas analizy zwracano uwagę na: poprawność i sprawność językową, kulturę wypowiedzi pisemnej, zachowanie norm stylistycznych, gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych w tworzonym tekście, prawidłową składnię, budowanie spójnego i logicznego komunikatu, a także wybór właściwych struktur językowych ze względu na funkcję i temat pracy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że do najczęściej popełnianych błędów językowych należały: błędy gramatyczne; błędy fleksyjne (w tym: zła odmiana wyrazu, np. „przyjacielami” zamiast „przyjaciółmi”, „panowi” zamiast „panu”); błędy składniowe (w tym: powtarzanie tych samych struktur zdaniowych, niepoprawny szyk wyrazów, błędne użycie przyimków, wyrażeń przyimkowych); błędy leksykalne – zarówno błędy słownikowe (nadużywanie wyrazów modnych, niezrozumienie znaczenia danego wyrazu, dobór niewłaściwych wyrazów bliskoznacznych), błędy frazeologiczne (błędy w strukturze leksykalnej związku frazeologicznego); błędy stylistyczne (mieszanie stylów, używanie języka potocznego w listach oficjalnych; używanie niewłaściwych zwrotów grzecznościowych). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem na 60 prac w 26 wystąpiły rażące błędy fleksyjne i składniowe. W grupie wypracowań z niewielką liczbą błędów (25) przewagę stanowiły błędy fleksyjne.

Deskryptory TESE: język, polski, nauczanie języka, nauczanie, gramatyka, uczeń, szkoła podstawowa, pisanie, umiejętności pisania
TESE descriptors: language, Polish, language teaching, teaching, grammar, pupil, primary school, writing, written skills
Publikacje:
  • Urbaniak, A. (2009). Najczęstsze błędy językowe szóstoklasistów. Językoznawstwo, 1, 59-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"