BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Na imię mam Kasia i jestem uczniem 2. klasy. Androcentryczne zwyczaje językowe w podręcznikach szkolnych (i edukacji)
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Agnieszka Małocha-Krupa
Abstrakt:

Celem badania była analiza podręczników i materiałów dydaktycznych wydanych po 2004 roku pod kątem nasycenia androcentryzmem językowym. Analizie poddano sześć podręczników do nauczania zintegrowanego, dwa podręczniki dla dzieci sześcioletnich oraz dwa materiały wspomagające dydaktykę. Oprócz tego zrealizowano minieksperyment psycholingwistyczny wśród dzieci w wieku 3-6 lat, mający sprawdzić naturalne kompetencje w zakresie umiejętności tworzenia feminatiwów od istniejących maskulinów, co miało stanowić przyczynek interpretacyjny. Wyniki badania pozwoliły zaobserwować pozytywne przykłady wykorzystania technik redakcyjnych w postaci naprzemiennego stosowania dwóch rzeczowników zamiast jednego (np. uczeń i uczennica), aktualizowania trybu rozkazującego (np. Wypowiedz sylabami nazwy…, Narysuj coraz mniejsze…) lub stosowania innych form fleksyjnych, nierelewantnych ze względu na kategorię płci (np. kadra nauczająca, osoby uczące się). Jednocześnie można było odnaleźć wiele przykładów skrajnie androcentrycznego przekazu językowego (np. Na jakim filmie byłeś ostatnio w kinie? Czy chciałbyś go polecić swoim kolegom? Uzasadnij dlaczego; Co łączy, a co różni prace twoich kolegów? Na podstawie obrazków opowiedz, gdzie spędzali wakacje i co robili twoi koledzy; Opowiedz znaną ci lub wymyśl własną historię powstawania twojej miejscowości i opowiedz ją kolegom w klasie; Psychozabawa: jestem odważny, zostaję sam w domu…). W związku z relacją język-myślenie dbałość o symetrię językowo-rodzajową uznano we wnioskach za zjawisko wysoce pożądane i postulowane już od dawna w innych krajach europejskich, na przykład na gruncie lingwistyki niemieckojęzycznej.

Deskryptory TESE: płeć, równość płci, szkoła podstawowa, podręcznik, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: gender, gender equality, primary school, textbook, pre-primary education
Publikacje:
  • Małocha-Krupa, A. (2010). Na imię mam Kasia i jestem uczniem 2. klasy. Androcentryczne zwyczaje językowe w podręcznikach szkolnych (i edukacji). Kształcenie Językowe, 8(18), 25-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"