Abstrakt: |
Wyniki badań międzynarodowych wskazują, że na zaangażowanie rodziców w życie szkoły wpływa wiele czynników. Diana Damean (2011) – na podstawie sondażu wśród rumuńskich dyrektorów – stwierdziła, że równie ważną determinantą zaangażowania rodziców co aktywność zakładanych przez nich stowarzyszeń są czynniki strukturalne, takie jak wielkość szkoły, położenie, budżet, doświadczenie dyrektora i udział uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Natomiast w badaniu PISA ustalono, że na osiągnięcia uczniów wpływają wspólne czytanie z rodzicami, zachęcanie do krytycznej refleksji i dobieranie przykładów. Badanie zrealizowane w 2009 roku wśród rodziców (Szkoła bez przemocy) ujawniło, że blisko co czwarty rodzic nie utrzymuje kontaktów ze szkołą swojego dziecka. Od września 2010 roku do czerwca 2011 przeprowadzono analizę wyników ewaluacji zewnętrznych. Okazało się, że im wyższy był etap edukacji, tym rodzice żywili mniejsze przekonanie o wpływie na pracę szkoły. Brak wpływu na planowanie działań szkoły odczuwało 65,3% rodziców licealistów, 72,2% rodziców uczniów szkół podstawowych i 68,2% rodziców gimnazjalistów. Mimo sceptycznych opinii rodziców dyrektorzy badanych szkół uważali, że zdanie rodziców uczniów jest wykorzystywane w planowaniu pracy szkoły – taką deklarację złożyło 95,9% dyrektorów szkół podstawowych oraz wszyscy kierujący gimnazjami i liceami. W ewaluacji 2011/2012 opinii rodziców nie uwzględniło 1,9% dyrektorów i 9,5% nauczycieli objętych badaniem. |