BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzice – partnerzy szkoły? Perspektywa ewaluacyjna
Instytucja:
Data: wrzesień 2010 – czerwiec 2011
Badacz: Tomasz Kasprzak, Joanna Kołodziejczyk, Bartłomiej Walczak
Abstrakt:

Wyniki badań międzynarodowych wskazują, że na zaangażowanie rodziców w życie szkoły wpływa wiele czynników. Diana Damean (2011) – na podstawie sondażu wśród rumuńskich dyrektorów – stwierdziła, że równie ważną determinantą zaangażowania rodziców co aktywność zakładanych przez nich stowarzyszeń są czynniki strukturalne, takie jak wielkość szkoły, położenie, budżet, doświadczenie dyrektora i udział uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Natomiast w badaniu PISA ustalono, że na osiągnięcia uczniów wpływają wspólne czytanie z rodzicami, zachęcanie do krytycznej refleksji i dobieranie przykładów. Badanie zrealizowane w 2009 roku wśród rodziców (Szkoła bez przemocy) ujawniło, że blisko co czwarty rodzic nie utrzymuje kontaktów ze szkołą swojego dziecka. Od września 2010 roku do czerwca 2011 przeprowadzono analizę wyników ewaluacji zewnętrznych. Okazało się, że im wyższy był etap edukacji, tym rodzice żywili mniejsze przekonanie o wpływie na pracę szkoły. Brak wpływu na planowanie działań szkoły odczuwało 65,3% rodziców licealistów, 72,2% rodziców uczniów szkół podstawowych i 68,2% rodziców gimnazjalistów. Mimo sceptycznych opinii rodziców dyrektorzy badanych szkół uważali, że zdanie rodziców uczniów jest wykorzystywane w planowaniu pracy szkoły – taką deklarację złożyło 95,9% dyrektorów szkół podstawowych oraz wszyscy kierujący gimnazjami i liceami. W ewaluacji 2011/2012 opinii rodziców nie uwzględniło 1,9% dyrektorów i 9,5% nauczycieli objętych badaniem.

Deskryptory TESE: rodzice, uczestnictwo, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, dyrektor szkoły
TESE descriptors: parents, participation, parent participation, parent-school relation, headteacher
Publikacje:
  • Kołodziejczyk, J., Walczak, B. i Kasprzak, T. (2012). Rodzice – partnerzy szkoły? Perspektywa ewaluacyjna. Polityka Społeczna, 1, 33-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"