Tytuł badania: |
Rodzice partnerami psychomotorycznej edukacji w przedszkolu |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Irena Bartusiak, Agata Nowak |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakimi przesłankami kierowali się rodzice, wybierając przedszkole dla dziecka? Jakie są ich główne preferencje wychowawcze? Jakie kompetencje powinien posiadać nauczyciel-wychowawca przedszkolny? Badaniem objęto 100 rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli we Wrocławiu. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Zdaniem respondentów najważniejszym zadaniem przedszkola była opieka (78%), a następnie: integracja społeczna w grupie dziecka (62%), nauka języków obcych (58%), nauka (w tym: doskonalenie grafomotoryki, nauka czytania, liczenia i pisania; 44%), wychowanie dziecka (36%) oraz stymulacja psychomotoryczna (35%). Wykazano, że w zakresie wymagań badanych rodziców wobec nauczyciela przedszkola wymieniano najczęściej doświadczenie i kilkuletni staż pracy, a także specjalistyczne wykształcenie pod względem edukacji przedszkolnej. Wśród kompetencji pedagogicznych ankietowani za najważniejsze uznali kompetencje komunikacyjne oraz metodyczne. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wychowanie, rozwój psychomotoryczny, wiek przedszkolny, edukacja przedszkolna |
Author's Keywords: |
education, psychomotor development, early childhood, preschool education |
Deskryptory TESE: |
edukacja przedszkolna, postawa, rodzice, relacja rodzice – szkoła, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, nauczyciel, opieka nad dzieckiem |
TESE descriptors: |
pre-primary education, attitude, parents, parent-school relation, competence, teaching qualification, teacher, childcare |
Publikacje: |
- Nowak, A. i Bartusiak, I. (2013). Rodzice partnerami psychomotorycznej edukacji w przedszkolu. Społeczeństwo i Rodzina, 3, 35-45.
|