Abstrakt: |
Przedmiotem badania ilościowo-jakościowego o charakterze ewaluacyjnym było zaangażowanie rodziców w szkolną edukację swoich dzieci. Dane pozyskano z zewnętrznej ewaluacji szkolnej przeprowadzonej przez wizytatorów. Kontrola objęła placówki edukacyjne z II, III i IV etapu edukacyjnego. Narzędziami badawczymi były ankieta (N = 465) i kwestionariusz wywiadu grupowego (N = 459). Postawiono następujące pytania badawcze: jak wielu rodziców angażuje się w edukację szkolną dzieci; czego dotyczą inicjatywy rodziców; jak szkoła odpowiada na to zaangażowanie, umożliwiając realizację inicjatyw rodziców. Okazało się, że wszystkie badane szkoły spełniają wymaganie: rodzice są partnerami szkoły na poziomie co najmniej podstawowym. Wymaganiem, które okazało się najtrudniejsze do realizacji, był zapis: rodzice wychodzą z inicjatywami na rzecz rozwoju szkoły i uczniów (168 szkół nie spełniło tego wymagania w ogóle). Najbardziej chętni i aktywni w powyższym działaniu okazali się rodzice uczniów z technikum (56,4%), najmniej chętni byli rodzice licealistów (30,8%). |