BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wsparcie społeczne a kompetencje społeczne młodzieży niewidomej
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Beata Szabała
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak kształtuje się sieć wsparcia społecznego młodzieży niewidomej? Jakie jest wsparcie społeczne młodzieży niewidomej w zakresie emocji, afirmacji, pomocy, jak i w aspekcie ogólnym? Jakie są kompetencje społeczne młodzieży niewidomej? Czy istnieje, a jeżeli tak, to jaki charakter ma zależność pomiędzy wsparciem społecznym a kompetencjami społecznymi młodzieży niewidomej? Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Wsparcia Społecznego (NSSQ) oraz Kwestionariuszem Kompetencji Społecznych (KKS). W badaniu wzięły udział 32 osoby w wieku od 17 do 24 lat (19 kobiet oraz 13 mężczyzn). Większość respondentów wychowywała się w rodzinach pełnych (62,50%) oraz mieszkała w miastach (69,70%). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że sieć wsparcia społecznego badanej młodzieży niewidomej tworzyły 173 osoby. Respondenci wymieniali od jednej do piętnastu osób znaczących, w związku z czym średnia wyniosła 5,41 powiązania na jednego badanego. Okazało się, że ważną rolę w życiu ankietowanych pełnili członkowie rodziny, a przede wszystkim matki (15,61%), w dalszej kolejności siostry (8,67%), ojcowie (8,09%), bracia (6,36%) oraz babcie (4,62%) i dziadkowie (2,89%). Odnotowano ponadto, że ważną rolę odgrywali także pedagodzy (8,09%), przyjaciele (5,78%) oraz sympatia (5,20%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że większość badanych w ogólnym wymiarze wsparcia społecznego osiągnęła poziom przeciętny (84,38%), 9,38% osób uzyskało wyniki wysokie, a 6,25% – niskie. Potwierdzono zależność pomiędzy wsparciem społecznym a kompetencjami społecznymi badanej młodzieży niewidomej.

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie widzenia, zachowania, zachowania społeczne, młodzież, relacje interpersonalne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: people with disabilities, visual impairment, behaviour, social behaviour, youth, interpersonal relations, social competences
Publikacje:
  • Szabała, B. (2013). Wsparcie społeczne a kompetencje społeczne młodzieży niewidomej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 54-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"