Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaki stan zdrowia charakteryzuje uczniów klas III gimnazjum z lekką niepełnosprawnością intelektualną? Próbę badawczą stanowiło 106 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim (50 dziewcząt oraz 56 chłopców), uczęszczających do ośmiu gimnazjów specjalnych w województwie małopolskim oraz podkarpackim. Wiek badanych mieścił się w przedziale od 15 do 18 lat (w tym jedna osoba w wieku 20 lat). Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza opracowanego na podstawie arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej J. Głodkowskiej. Dane empiryczne dotyczące stanu zdrowia uczniów uczestniczących w badaniu zebrano od wychowawców klas. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami jedynie 29,8% dziewcząt oraz 53,6% chłopców wyróżniało się dobrym stanem zdrowia. Do najczęściej występujących chorób wśród respondentów zaliczono różnego rodzaju choroby przewlekłe – wśród uczennic: padaczkę, cukrzycę, choroby tarczycy, alergie, astmę oskrzelową; wśród chłopców: astmę oskrzelową, celiakię, cukrzycę, gruźlicę. U ankietowanych dziewcząt odnotowano także problemy ze wzrokiem (17,9%), a u chłopców – urazy mechaniczne oraz psychiczne (8,9%). U badanych najrzadziej występowała wada słuchu (1,5% dziewcząt oraz 1,8% chłopców). |