BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prakseologia w teorii i praktyce szkolnego wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: 1988 – 1989
Badacz: Seweryn Sulisz
Abstrakt:

Celem badań była weryfikacja hipotezy mówiącej, że w praktycznej działalności nauczyciela wychowania fizycznego nie ma dotąd zastosowania prakseologiczny model szkolnego wychowania fizycznego. Postawiono następujące pytania badawcze: Jaką siłę wyboru spośród różnych umiejętności i czynności wpływających na efektywność pracy nauczyciela wychowania fizycznego ma przestrzeganie w codziennej działalności zasad prakseologicznych? Czy płeć badanych nauczycieli różnicuje wagę wyboru tego składnika? Posłużono się metodą ankiety, która zawierała rejestr różnych sfer umiejętności, potrzeb i czynności nauczyciela, mogących wpływać na efektywność oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych, a także uwzględniała indywidualne dane badanych. Ankieta była w dużym stopniu modyfikacją wcześniejszej wersji, przygotowanej przez Pracownię Kształcenia i Zatrudnienia Kadr Kultury Fizycznej Instytutu Nauk Humanistycznych AWF Warszawa. Ankietą objęto 346 nauczycieli wychowania fizycznego (127 kobiet i 219 mężczyzn) pracujących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z województw wschodniej Polski. Wyniki potwierdziły wstępną hipotezę: prakseologiczny model wychowania szkolnego jest w dalszym ciągu modelem nominalnym. Stwierdzono, że nauczyciele – zarówno kobiety, jak i mężczyźni – prawie zupełnie pomijają w swojej codziennej pracy znaczenie prakseologii jako metody skutecznego działania. Pod względem siły wyboru tego składnika płeć nie różnicuje respondentów. Dla poprawienia sytuacji w zakresie uwzględnienia w praktycznej realizacji procesu wychowania fizycznego jego założeń teoretycznych – badania pedagogiczne powinny się skoncentrować w o wiele większym stopniu na sprawdzaniu wzajemnych odniesień między teorią a praktyką wychowania fizycznego. Właściwa realizacja teoretycznych koncepcji wychowania fizycznego wymaga nie tylko reformy systemu edukacji narodowej i innego kształcenia nauczycieli, lecz także wdrażania rozwiązań organizacyjno-metodycznych, które świadczyłyby o spójności systemu wychowania fizycznego.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, nauczyciel, nauczanie, filozofia edukacji, teoria wychowania, płeć
TESE descriptors: physical education, teacher, teaching, philosophy of education, educational theory, gender
Publikacje:
  • Sulisz, S. (1991). Prakseologia w teorii i praktyce szkolnego wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Sport, 1, 41-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"