Tytuł badania: |
Postawy prozdrowotne studentów uczelni wychowania fizycznego w Polsce |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Jolanta Elżbieta Kowalska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie postaw prozdrowotnych, poziomu wiedzy i stosunku do zdrowia oraz świadomości roli nauczyciela wychowania fizycznego wśród studentów studiów stacjonarnych na kierunku: wychowanie fizyczne w sześciu akademiach wychowania fizycznego i dwóch instytutach wychowania fizycznego w Polsce. Wykorzystano kwestionariusz ankiety dla studentów Ja – moje zdrowie – sport oraz skalę PRO-ZET składającą się z 54 pytań obejmujących komponenty formalne i treściowe postawy. Badaniem objęto łącznie 677 studentów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ogół respondentów prezentował postawę, która na skali PRO-ZET wskazywała kierunek pozytywny, przy czym postawy studentów różnicował typ uczelni. Najbardziej pozytywne średnie wartości osiągnęli studenci AWF w Krakowie, którzy wyróżnili się także w zakresie składników treściowych postawy. Najważniejszym źródłem wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej była dla studentów uczelnia, szkoła zaś znalazła się dopiero na piątym miejscu w hierarchii. Odpowiedzi badanych świadczyły o tym, że w ogóle nie uświadamiali sobie znaczenia własnego przykładu w zakresie skuteczności oddziaływań wychowawczych i wpływu na prozdrowotne postawy ich wychowanków. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zdrowie, edukacja zdrowotna, nauczyciel wychowania fizycznego, postawy prozdrowotne |
Author's Keywords: |
health, health education, a physical education teacher, attitudes of health |
Deskryptory TESE: |
student, szkoła wyższa, wychowanie fizyczne, postawa, zdrowie |
TESE descriptors: |
student, higher education, physical education, attitude, health |
Publikacje: |
- Kowalska J.E. (2007). Postawy prozdrowotne studentów uczelni wychowania fizycznego w Polsce. Homines Hominibus, 3, 63-71.
|