Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach planu międzynarodowej współpracy naukowej krajów RWPG na temat Kształcenie kadr kultury fizycznej (Problem nr 6) oraz Centralnego Programu Badań Podstawowych nr 08.16 Kultura fizyczna w kształtowaniu życia, zdrowia i sprawności fizycznej społeczeństwa. Celem opisowo-wyjaśniającym badań było rozpoznanie postaw studentów uczelni wychowania fizycznego wobec przyszłej pracy zawodowej w kulturze fizycznej oraz niektórych uwarunkowań, zwłaszcza związanych z wyborem i oceną przebiegu studiów. Celem praktycznym było dostarczenie empirycznych przesłanek dla ewentualnej modyfikacji tych postaw w trakcie ich trwania. Zakładano, że: istnieje zależność między motywami wyboru studiów wychowania fizycznego a postawami w przyszłej pracy zawodowej w kulturze fizycznej; na postawę wobec tej pracy istotny wpływ na zgodność wyobrażeń o studiach z rzeczywistością oraz stopień identyfikacji z rolą studenta; realizowana obecnie koncepcja kształcenia w uczelniach wychowania fizycznego nie sprzyja kształtowaniu postaw prozawodowych u studentów. Badaniami objęto studentów pierwszego i czwartego roku wydziałów wychowania fizycznego i sportu Węgierskiej Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego w Budapeszcie, Uniwersytetu Karola w Pradze, Instytutu Kultury Fizycznej w Sofii, Instytutu Kultury Fizycznej we Lwowie i Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Łącznie przebadano 980 osób (549 mężczyzn i 431 kobiet; obecni w danym dniu na zajęciach dydaktycznych w trakcie roku akademickiego 1989/1990). Podstawową metodą zbierania danych był wywiad grupowy pisemny przy pomocy kwestionariusza z zestawem pytań zamkniętych i otwartych oraz skalą do badania postaw w opracowaniu S. Skrzypca (opartej na technice Thurstone'a). Tylko niecałe 40% studentów dokonało wyboru z przyczyn, które w aspekcie motywacji do nauki i przyszłej pracy można uznać za pozytywne. Zdecydowanie pierwsze miejsce wśród dziwięciu wyodrębnionych wartości, związanych z wyborem pracy, zajęły zainteresowania (69,7%). Tylko 20,1% badanych nie rozczarowało się w wyniku konfrontacji wyobrażeń o studiach z rzeczywistością. Wśród badanych dominował średnio pozytywny stosunek do przyszłej pracy zawodowej w kulturze fizycznej. Uzyskane wyniki potwierdziły założone hipotezy o istnieniu zależności między uwarunkowaniami wyboru studiów i identyfikacją z rolą studenta uczelni wychowania fizycznego a postawą wobec przyszłej pracy zawodowej w kulturze fizycznej. Równocześnie stwierdzono, że same studia nie wywierają na ogół wpływu na zmianę stosunku do zawodu, a jeżeli tak, to jest to częściej wpływ negatywny niż pozytywny. Wnioski i postulaty praktyczne wskazują na możliwość podwyższenia efektywności studiów wychowania fizycznego w zakresie kształtowania postaw prozawodowych u studentów. |