Abstrakt: |
Celem badania było przybliżenie problematyki kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym. Badaniem ankietowym objęto 45 uczniów niepełnosprawnych, uczęszczających do klas I-III oraz IV-VI szkoły integracyjnej w Bytomiu. Dzieci podzielono na trzy grupy: dzieci niepełnosprawne z normą intelektualną (18 osób), dzieci niepełnosprawne poniżej normy intelektualnej (18 osób) oraz dzieci z zaburzeniami zachowania (dziewięciu uczniów). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci niepełnosprawne z normą intelektualną najczęściej szukały kontaktów ze zdrowymi rówieśnikami, były najczęściej akceptowane i lubiane, niektóre miały przyjaciół gotowych do pomocy. Natomiast dzieci znajdujące się poniżej normy intelektualnej szukały raczej towarzystwa innych dzieci upośledzonych umysłowo, przebywały z nimi na przerwach, bawiły się razem i dobrze rozumiały. Dzieci z tej grupy nie przebywały z dziećmi zdrowymi. Badani z zaburzeniami zachowania prezentowali z kolei różny poziom potrzeby kontaktu ze zdrowymi rówieśnikami – jedni szukali tego rodzaju kontaktu, inni wykazywali wobec nich obojętność lub całkowitą niechęć. |