BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej
Data: [2009]
Badacz: Elżbieta Wiśniewska
Abstrakt:

Celem badania było przybliżenie problematyki kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym. Badaniem ankietowym objęto 45 uczniów niepełnosprawnych, uczęszczających do klas I-III oraz IV-VI szkoły integracyjnej w Bytomiu. Dzieci podzielono na trzy grupy: dzieci niepełnosprawne z normą intelektualną (18 osób), dzieci niepełnosprawne poniżej normy intelektualnej (18 osób) oraz dzieci z zaburzeniami zachowania (dziewięciu uczniów). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci niepełnosprawne z normą intelektualną najczęściej szukały kontaktów ze zdrowymi rówieśnikami, były najczęściej akceptowane i lubiane, niektóre miały przyjaciół gotowych do pomocy. Natomiast dzieci znajdujące się poniżej normy intelektualnej szukały raczej towarzystwa innych dzieci upośledzonych umysłowo, przebywały z nimi na przerwach, bawiły się razem i dobrze rozumiały. Dzieci z tej grupy nie przebywały z dziećmi zdrowymi. Badani z zaburzeniami zachowania prezentowali z kolei różny poziom potrzeby kontaktu ze zdrowymi rówieśnikami – jedni szukali tego rodzaju kontaktu, inni wykazywali wobec nich obojętność lub całkowitą niechęć.

Author's Keywords: integration, need of contact, disabled learner
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, upośledzenie
TESE descriptors: intellectual disability, physical disability, interpersonal relations, social behaviour, disability
Publikacje:
  • Wiśniewska, E. (2009). Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej. Chowanna, 1(32), 155-167.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"