BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ aktywizacji przekonań o własnych możliwościach na proces klasyfikacji
Data: [2011]
Badacz: Wacław Bąk, Sławomir Ciastek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założenia o pozytywnym wpływie aktywizacji Ja możnościowego na poziom wykonania zadania. Próbę badawczą stanowiło 80 studentów (w tym 40 kobiet) w wieku od 19 do 25 lat. Respondentów losowo podzielono na grupę eksperymentalną (39 osób, w tym 19 kobiet) oraz kontrolną (41 osób, w tym 21 kobiet). Badani pochodzili z 19 kierunków – 26 osób studiowało kierunki społeczne, 19 – humanistyczne, 20 – ekonomiczne, 10 – prawo i administrację, a pięć – kierunki biologiczne i przyrodnicze. Badanie składało się z czterech etapów: pretestu, manipulacji, zadania właściwego – posttestu oraz pomiaru nastroju po wykonaniu zadania. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano m.in. oprogramowanie E-Prime 2.0. Jednym z zadań respondentów było kategoryzowanie słów, które pojawiały się na ekranie komputera. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że studenci ze zaktywizowanym Ja możnościowym wykonywali zadania istotnie szybciej niż osoby z grupy kontrolnej. Jednocześnie odnotowano, że sam poziom rozwiązywania zadań nie różnicował obu grup. Nie potwierdzono w związku z tym głównej hipotezy o wpływie aktywizacji przekonań o własnych możliwościach na usprawnienie wykonywanych zadań. Wśród możliwych przyczyn powyższego stanu rzeczy wymieniono m.in. zróżnicowany stan wiedzy badanych czy brak odpowiednich cech (np. cech nowości; zdaniem autorów badania efekty aktywizacji Ja możnościowego mogą pojawić się głównie w sytuacjach nowych).

Deskryptory TESE: student, postawa, zachowania, zachowania społeczne, metoda aktywizująca, kompetencje, wiedza
TESE descriptors: student, attitude, behaviour, social behaviour, activity method, competence, knowledge
Publikacje:
  • Ciastek, S. i Bąk, W. (2012). Wpływ aktywizacji przekonań o własnych możliwościach na proces klasyfikacji. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3, 71-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"