Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założenia o pozytywnym wpływie aktywizacji Ja możnościowego na poziom wykonania zadania. Próbę badawczą stanowiło 80 studentów (w tym 40 kobiet) w wieku od 19 do 25 lat. Respondentów losowo podzielono na grupę eksperymentalną (39 osób, w tym 19 kobiet) oraz kontrolną (41 osób, w tym 21 kobiet). Badani pochodzili z 19 kierunków – 26 osób studiowało kierunki społeczne, 19 – humanistyczne, 20 – ekonomiczne, 10 – prawo i administrację, a pięć – kierunki biologiczne i przyrodnicze. Badanie składało się z czterech etapów: pretestu, manipulacji, zadania właściwego – posttestu oraz pomiaru nastroju po wykonaniu zadania. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano m.in. oprogramowanie E-Prime 2.0. Jednym z zadań respondentów było kategoryzowanie słów, które pojawiały się na ekranie komputera. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że studenci ze zaktywizowanym Ja możnościowym wykonywali zadania istotnie szybciej niż osoby z grupy kontrolnej. Jednocześnie odnotowano, że sam poziom rozwiązywania zadań nie różnicował obu grup. Nie potwierdzono w związku z tym głównej hipotezy o wpływie aktywizacji przekonań o własnych możliwościach na usprawnienie wykonywanych zadań. Wśród możliwych przyczyn powyższego stanu rzeczy wymieniono m.in. zróżnicowany stan wiedzy badanych czy brak odpowiednich cech (np. cech nowości; zdaniem autorów badania efekty aktywizacji Ja możnościowego mogą pojawić się głównie w sytuacjach nowych). |