BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skłonności proprzestępcze wśród dzieci rodziców z pokolenia przedtransformacyjnego
Data: [2010]
Badacz: Magdalena Lemska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, jaki stosunek do zachowań przestępczych posiada młodzież w szkołach gimnazjalnych w Gdańsku. Ponadto sformułowano następujące pytania szczegółowe: jak zachowałaby się młodzież w przypadku czysto hipotetycznej sytuacji bycia świadkiem przestępstwa? jak zachowałaby się młodzież wobec ewentualnej – hipotetycznej propozycji udziału w czynach kryminogennych oraz przestępstwach? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety, o którego wypełnienie poproszono uczniów z losowo wybranych klas szkół gimnazjalnych w Gdańsku. Uczniowie biorący udział w badaniu uczęszczali do klas pierwszych i drugich (ankieta dotyczyła wyłącznie nieletnich). Łącznie zebrano 900 kwestionariuszy, z których do finalnej analizy zakwalifikowano 898. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 36,5% młodzieży nie zareagowałoby na potencjalną kradzież w sklepie; 27,7% osób upomniałoby kolegę/koleżankę i z nim/nią porozmawiało; 7,3% badanych próbowałoby nie dopuścić do kradzieży, a 6,8% uczniów zdziwiłoby się i wyśmiało osobę dokonującą kradzieży. Ponadto uzyskany materiał pozwolił wykazać, że 59,7% ankietowanych przejawiało średni poziom skłonności do popełniania przestępstw, wysoki poziom charakteryzował 21,7% respondentów, a niski – 18,6%. Ponadto potwierdzono, że płeć była zmienną, która wpływała na poziom skłonności do zachowań przestępczych (chłopcy zdecydowanie częściej niż dziewczęta kwalifikowali się do grupy o wysokim poziomie). Okazało się, że wśród innych czynników różnicujących badanych była własna ocena nauki oraz sytuacja rodzinna ucznia. Zaobserwowano, że badani, oceniający swoją naukę na niskim poziomie, o wiele częściej przejawiali wysoki poziom skłonności do zachowań przestępczych. Podobnie osoby wychowujące się w rodzinach, w których sytuacja materialna była gorsza, również częściej wyróżniały się tendencją do nieprzestrzegania prawa.

Deskryptory TESE: przestępczość, uczeń, środowisko społeczno-kulturowe, gimnazjum, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, rodzina, rodzice
TESE descriptors: dellinquency, pupil, socio-cultural environment, lower secondary, behaviour, social behaviour, social competences, family, parents
Publikacje:
  • Lemska, M. (2012). Skłonności proprzestępcze wśród dzieci rodziców z pokolenia przedtransformacyjnego. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3, 83-101.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"